بررسی موانع و مشکلات تعاونیهای روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی، مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی
1396/01/26 01:26:35
نوع همکاری : مجری
کارفرما : تعاونی روستایی
سال طرح : 1393
مشاهده سایر طرح های علی مجنونی توتاخانه
هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع و مشکلاتی است که در بازاریابی کشاورزی تعاونیهای روستایی وجود دارد. چارچوب نظری این پژوهش را بحثهای مربوط به تعاونیهای روستایی و بازاریابی محصولات کشاورزی تشکیل میدهند. این پژوهش با روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق با کارمندان و اعضایی تعاونی روستایی استان اذربایجان شرقی و بررسی اسناد و مدارک موجود انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که تعاونی مورد نظر فقط در زمینه خرید محصولات کشاورزی تضمینی، فعال است. طبق نتایج پژوهش، کمبود امکانات زیرساختی (سردخانه، کارخانه فرآوری و بسته بندی و...)، کمبود اعتبار و سرمایه مالی تعاونیها، ضعف در منابع انسانی (دانش، آگاهی، مهارتها و...)، شفاف نبودن ارتباط بین سرپرستها و کارمندان تعاونی روستایی با اعضا و ضعف در ساختار بوروکراسی اداری تعاونیها، از عوامل مؤثر بر ناتوانی تعاونیهای روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی هستند. در نهایت، عوامل اجتماعی و فرهنگی بهویژه اعتماد متقابل و مشارکت فعال روستاییان در شرکتهای تعاونی روستایی، نسبت به سایر عوامل مؤثر در عدم موفقیت تعاونیهای مذکور در بازاریابی محصولات کشاورزی، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.