ارتباط بین مولفه های هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال تحصیلی 92-1391
1396/02/12 10:41:27
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
زمینه و هدف: مفهوم هوش هیجانی ژرفای تازه ای به فکرانسان بخشیده است. هوش هیجانی را توانایی فرد برای کنترل احساسات و هیجانات خود و دیگران ، تمایز بین احساسات و هیجانات خود و دیگران و نیز استفاده از این اطلاعات برای هدایت اعمال و افکار می دانند.پژوهش ها نشان دادند که 80درصد موفقیت های افراد در سر کار ، به هوش هیجانی وابسته است. و تنها 20درصد آن به بهره هوشی بستگی دارد .
تاثیر هوش هیجانی و ابعاد آن بر زندگی فردی و اجتماعی فرد هنوز به طور کامل شناخته نشده است و برسی آن می تواند نکات ارزنده و مهمی را در جهت شناخت ابعاد روحی و روانی فرد برای متخصصین روانشناسی و علوم تربیتی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مولفه های هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی است که در طی مدت زمان 8 ماه از اول مهر ماه 91تا اول اردیبهشت 92 نمونه گیری از میان نمونه های در دسترس انجام شد. در این تحقیق جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در باره هوش هیجانی از پرسش نامه هوش هیجانی (EQI)، جهت بررسی افسردگی دانشجویان از پرسشنامه استاندارد30 سوالی USDI(مقیان افسردگی دانشجویان) و جهت بررسی پیشرفت تحصیلی از اختلاف معدل دانشجویان در طی تحصیلش استفاده شده است. داده ها تحت نرم افزار SPSSنسخه 20 و با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه – تی مستقل – آزمون آماری استنباطی و توصیفی (میانگین و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .
یافته ها: . در این مطالعه 300 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی مورد مطالعه قرار گرفتند که از این بین 46درصد(138نفر) مرد و 54درصد(162نفر) زن بودند. 7/44درصد از دانشجویان در طی مدت زمان تحصیل خود دچار کاهش معدل و افت تحصیلی شده بودند. نتایج نشان داد که در مجموع 97 درصد از دانشجویان هوش هیجانی متوسط و خوب داشتند و تنها 3/2 درصد دارای هوش هیجانی عالی بودند. هم چنین نتایج گویای آن هستند که 7/67 درصد از دانشجویان به درجاتی از افسردگی دچار هستند. و 7/17درصد از آنها دچار افسردگی شدید هستند و به توجه جدی و مداخلات درمانی نیاز دارند. در مجموع دختران(8/69درصد) از پسران(2/55درصد) افسرده تر بودند. دانشجویان خوابگاهی(3/74درصد)نسبت به دانشجویان ساکن در منزل شخصی (64درصد) افسرده تر هستند. نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان داد که اختلاف معدل با هوش هیجانی و افسردگی ارتباط معناداری ندارد.
مقایسه زیر مقیاس های افسردگی با مولفه های هوش هیجانی نشان داد که نمره کل افسردگی با مولفه خلق عمومی هوش هیجانی(000/0p=) و مولفه سازگاری هوش هیجانی(019/0p=) ، زیر مقیاس انگیزه افسردگی با مولفه خلق عمومی هوش هیجانی(000/0p=) ، زیر مقیاس شناختی هیجانی افسردگی با مولفه خلق عمومی هوش هیجانی(000/0p=)، مولفه مهارتنش هوش هیجانی(034/0p=) و مولفه سازگاری هوش هیجانی(043/0p=) و زیر مقیاس رخوت افسردگی با مولفه خلق عمومی هوش هیجانی(000/0p=)، مولفه مهارتنش هوش هیجانی(018/0p=)، مولفه میان فردی هوش هیجانی(040/0p=) و مولفه سازگاری هوش هیجانی(008/0p=) ارتباط معنادار دارد.
نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشان داد که هوش هیجانی و افسردگی در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی ارتباطی ندارند. ولی هوش هیجانی و افسردگی با هم مرتبط هستند.