بررسی دانش، نگرش و عملکرد تزریق ایمن در دانشجویان پرستاری در بخش های اورژانس بیمارستان ها آموزشی شهر یاسوج، سال1391
1396/02/12 10:48:17
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
مقدمه و هدف: هر ساله هزاران تزریق در بخش های اورژانس بیمارستان های یاسوج انجام می شود . اهمیت اجرای صحیح دستورالعمل های تزریق ایمن به دلیل اینکه می توانند از صدمات ناشی از تزریقات تا حد قابل توجهی بکاهند ، بر کسی پوشیده نیست . انجام صحیح پروسیجر تزریق یعنی روش های درست حین آماده سازی ،حین تزریق و پس از تزریق که می تواند سلامت تزریق کننده و بیمار را تضمین نماید.کلیه تزریقات صرفه نظر از دلیل و هدف تزریق ،شامل این تعریف می شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان پرستاری نسبت به تزریق ایمن طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که در آن 110 دانشجوی کارورز و کارآموز پرستاری در طی 9 ماه ازشهریورماه سال 1391تا اردیبهشت ماه سال 1392، که به عنوان دانشجو در بخش اتفاقات بیمارستانهای شهید بهشتی و امام سجاد(ع) شهر یاسوج حضور داشتند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیده اند. روش نمونه گیری بصورت ساده ومبتنی برهدف بود. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: از نمونه های مورد بررسی 39 نفر(5/35درصد) مرد، و 71 نفر(5/64درصد) زن بودند. 71 نفر(5/64درصد) کارآموز و 39 نفر(5/35درصد) کارورز بودند. 9/80درصد(89نفر) مجرد و 21 نفر (1/19درصد) متاهل بودند. 4/16درصد(18نفر) از نمونه ها معنای تزریق ایمن را به طور کامل می دانستند. 2/28درصد(31نفر) به عدم سرپوش گذاری پس از انجام تزریقات توجهی نداشتند و سرپوش گذاری می کردند. نگرش نسبت به تزریق ایمن در زن ها کمی بهتر از مرد ها بود . در مجموع پسران در ارتباط با تزریق ایمن دانش و عملکرد بهتر و مطلوب تری داشتند. جنس با دانش قبل از تزریق(025/0 p= )، عملکرد بعد از تزریق(001/0 p= ) و نمره کل عملکرد تزریق وریدی(035/0 p= ) ارتباط معناداری داشت. سن نیز با نمره کل عملکرد تزریق ایمن(007/0 p= ) و نمره عملکرد تزریق عضلانی (023/0 p= ) ارتباط معناداری داشت. . مقطع تحصیلی دانشجویان نیز با نگرش(019/0 p= ) و عملکرد بعد از تزریق (017/0 p= ) ارتباط معناداری را نشان داد. و نمره کل دانش تزریق ایمن با عملکرد قبل از تزریق(032/0 p= ) ، عملکرد بعد از تزریق(0005/0 p= ) ، نمره کل عملکرد تزریق ایمن (0005/0 p= ) ، نمره عملکرد تزریق عضلانی(001/0 p= ) و نمره عملکرد تزریق وریدی(004/0 p= ) ارتباط معناداری داشت.
نتیجه گیری: با توجه به به عدم رعایت برخی نکات مهم اصول تزریق ایمن در دانشجویان پرستاری، به نظر می رسد باید اساتید دروس تئوری و مربیان بالینی وقت و تمرکز بیشتری را جهت توانمندی و آموزش دانشجویان در رابطه با اصول تزریقات ایمن صرف کنند. چرا که رعایت این اصول جهت ایمنی بیمار و پرستاری و پیشگیری از انتقال بیماری های عفونی مخاطره آمیز لازم و حیاتی است.
واژگان كليدي: تزریق- ایمن- بخش اورژانس- دانشجویان