نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
مقدمه و هدف: هر ساله هزاران تزریق در بخش های اورژانس بیمارستان های یاسوج انجام می شود . اهمیت ‏اجرای صحیح دستورالعمل های تزریق ایمن به دلیل اینکه می توانند از صدمات ناشی از تزریقات تا حد قابل ‏توجهی بکاهند ، بر کسی پوشیده نیست . انجام صحیح پروسیجر تزریق یعنی روش های درست حین آماده ‏سازی ،حین تزریق و پس از تزریق که می تواند سلامت تزریق کننده و بیمار را تضمین نماید.کلیه تزریقات ‏صرفه نظر از دلیل و هدف تزریق ،شامل این تعریف می شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی دانش، نگرش و ‏عملکرد دانشجویان پرستاری نسبت به تزریق ایمن طراحی و اجرا گردید.‏ مواد و روش ها‎:‎‏ پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که در آن 110 دانشجوی کارورز و کارآموز پرستاری ‏در طی 9 ماه ازشهریورماه سال 1391تا اردیبهشت ماه سال 1392، که به عنوان دانشجو در بخش اتفاقات ‏بیمارستانهای شهید بهشتی و امام سجاد(ع) شهر یاسوج حضور داشتند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیده ‏اند. روش نمونه گیری بصورت ساده ومبتنی برهدف بود. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار ‏SPSS‏ ‏نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.‏ یافته ها: از نمونه های مورد بررسی 39 نفر(5/35درصد) مرد، و 71 نفر(5/64درصد) زن بودند. 71 ‏نفر(5/64درصد) کارآموز و 39 نفر(5/35درصد) کارورز بودند. 9/80درصد(89نفر) مجرد و 21 نفر (1/19درصد) ‏متاهل بودند. 4/16درصد(18نفر) از نمونه ها معنای تزریق ایمن را به طور کامل می دانستند. 2/28درصد(31نفر) ‏به عدم سرپوش گذاری پس از انجام تزریقات توجهی نداشتند و سرپوش گذاری می کردند. نگرش نسبت به ‏تزریق ایمن در زن ها کمی بهتر از مرد ها بود . در مجموع پسران در ارتباط با تزریق ایمن دانش و عملکرد بهتر ‏و مطلوب تری داشتند. جنس با دانش قبل از تزریق(025/0 ‏p=‎‏ )، عملکرد بعد از تزریق(001/0 ‏p=‎‏ ) و نمره ‏کل عملکرد تزریق وریدی(035/0 ‏p=‎‏ ) ارتباط معناداری داشت. سن نیز با نمره کل عملکرد تزریق ایمن(007/0 ‏p=‎‏ ) و نمره عملکرد تزریق عضلانی (023/0 ‏p=‎‏ ) ارتباط معناداری داشت. . مقطع تحصیلی دانشجویان نیز با ‏نگرش(019/0 ‏p=‎‏ ) و عملکرد بعد از تزریق (017/0 ‏p=‎‏ ) ارتباط معناداری را نشان داد. و نمره کل دانش تزریق ‏ایمن با عملکرد قبل از تزریق(032/0 ‏p=‎‏ ) ، عملکرد بعد از تزریق(0005/0 ‏p=‎‏ ) ، نمره کل عملکرد تزریق ‏ایمن (0005/0 ‏p=‎‏ ) ، نمره عملکرد تزریق عضلانی(001/0 ‏p=‎‏ ) و نمره عملکرد تزریق وریدی(004/0 ‏p=‎‏ ) ‏ارتباط معناداری داشت.‏ نتیجه گیری: با توجه به به عدم رعایت برخی نکات مهم اصول تزریق ایمن در دانشجویان پرستاری، به نظر می ‏رسد باید اساتید دروس تئوری و مربیان بالینی وقت و تمرکز بیشتری را جهت توانمندی و آموزش دانشجویان در ‏رابطه با اصول تزریقات ایمن صرف کنند. چرا که رعایت این اصول جهت ایمنی بیمار و پرستاری و پیشگیری از ‏انتقال بیماری های عفونی مخاطره آمیز لازم و حیاتی است.‏ واژگان كليدي: تزریق- ایمن- بخش اورژانس- دانشجویان