بررسی رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سال1391
1396/02/12 19:16:31
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1391
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
مقدمه و هدف: ارتقای سلامتی کلیه رفتارها و فعالیت های ارتقا دهنده سلامتی دانشجویان است که از طریق مشارکت آگاهانه او در فعالیت های منظم و برنامه ریزی شده و منطقی است جهت حصول به سلامتی در جنبه های جسمی، روانی، اجتماعی و فرهنگی . منظور از سبک زندگی ،رفتارهای فرد برای حفظ سلامتی در تمام ابعاد زندگی است که از طریق پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در 6 بعد 1-تغذیه 2-ورزش 3-مسئولیت پذیری سلامتی 4-مدیریت استرس 5-رشد روحی 6-ارتباطات بین فردی سنجیده می شود. به دلیل اهمیت سلامت دانشجویان، به خصوص دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی درارتقا سلامت جامعه و نیز کمبود مطالعات انجام شده در این زمینه، این پژوهش با هدف بررسی رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اجرا گردید .
روش تحقیق: این مطالعه مقطعی در طی یک سال(1391-1390) صورت گرفت. واحدهای مورد پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی را تشکیل می داد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه HPLP II جمع آوری شد. در این تحقیق متغیرهای سن، جنس، تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و... مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تعداد 252 نفر از دانشجویان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. نمره کل رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی 2/51درصد(نفر129) از دانشجویان مطلوب بود . در مولفه تغذیه دانشجویان دارای بیشترین نمره بودند(7/60درصد). و کمترین نمره را در حیطه مسئولیت پذیری سلامت(6/49درصد) کسب کرده اند. نتایج نشان دهنده ارتباط معنادار متغیر های دانشکده، رشته(و تحصیلات پدر با نمره کل بود. همچنین متغیر سن با مولفه های ورزش ومدیریت استرس ؛ متغیر جنس با مولفه های تغذیه، ورزش و حمایت بین فردی و متغیر نوع مسکن با مولفه های ورزش و مسئولیت پذیری سلامت رابطه معناداری را نشان دادند.
نتیجه گیری: نیمی از دانشجویان مورد بررسی دارای رفتارهای ارتقا دهنده سلامتی مطلوب بودند. که به نظر می رسد این میزان برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی که خود باید مروج رفتارهای سالم و ارتقا دهنده سلامتی در جامعه باشند، چندان مطلوب نباشد. نتایج نشان دادند که کمترین نمره کسب شده مربوط به مولفه مسئولیت پذیری سلامت است. و از طرفی بین نوع مسکن و مسئولیت پذیری سلامت رابطه معناداری مشاهده شد . به طوری که دانشجویان خوابگاهی مسئولیت پذیری سلامت کمتری داشتند. لذا به نظر می رسد که باید آموزش ها و تسهیلات بهتری جهت افزایش مسئولیت پذیری سلامت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام گیرد.
واژگان كليدي: رفتار های ارتقا دهنده، سلامتی، دانشجو، علوم پزشکی، یاسوج