بررسی برخی از عوامل موثر بر اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سال1391
1396/02/12 19:25:37
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
مقدمه و هدف: يکي از انواع اضطراب ها، اضطراب امتحان يا ادراك هر ارزشيابي تحصيلي است که يکي از مهم ترين جنبه هاي انگيزش منفي مي باشد و اثرات نامطلوبي بر عملکرد تحصیلی فراگيران دارد. اضطراب امتحان، سلامت رواني دانشجویان را تهديد مى كند و بر كارآمدي، شكوفايي استعداد، شكل گيري شخصيت و هويت اجتماعي آنان تأثير سوء مي گذارد.
مواد و روش ها: نمونه گیری به صورت پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون است که سطح اضطراب امتحان در دانشجویان را می سنجد بدين ترتيب نمرات كمتر از 12 به عنوان نبود اضطراب، نمرات بين 13 تا 37 اضطراب كم، نمرات بين 38 تا 62 اضطراب متوسط و نمرات بالاتر از 63 به عنوان اضطراب زياد در نظر گرفته می شود. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 17 و از طریق آمارهای توصیفی مانند میانگین، فراوانی نسبی و مطلق و آمار استنباطی کای دو با در نظر گرفتن 05/=α تجزیه و تحلیل شدند.
يافته ها: 21.6 در از دانشجویان اضطراب امتحان شدید و 71.9درصد اضطراب امتحان متوسط داشتند. اضطراب امتحان در زنان(28.4درصد) بیشترین مردان(16.7درصد) بود. تجزیه و تحلیل داده ها گویای آن بود که اضطراب امتحان با سن، رشته تحصیلی، وضعیت مسکن، سابقه مشروطی در طی تحصیل، سال ورودی و رضایت از رشته تحصیلی ارتباط آماری معنی دار داشت. بیشترین اضطراب امتحان در رشته های مامایی، پزشکی و هوشبری مشاهده شد. در مجموع دانشجویان ساکن خوابگاه نسبت به دانشجویانی که ساکن منزل شخصی بودند اضطراب امتحان بیشتری داشتند. با افزایش سن به طور نسبی اضطراب امحان کاهش یافته بود. دانشجویانی که دچار افت تحصیلی شده بودند نسبت به دانشجویانی که پیشرفت تحصیلی داشتند اضطراب امحان بیشتری داشتند.
بحث و نتيجه گيري: شیوع بالای اضطراب امتحان در دانشجویان علوم پزشکی یاسوج لزوم توجه جدی و برنامه ریزی جهت برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی مهارت های کنترل استرس و اضطراب و هم چنین آکوزش مهارت های مطالعه را می طلبد . از طرفی لزوم توجه بیشتر به دانشجویان خوابگاهی جهت فراهم ساختن محیط مناسب تر برای مطالعه احساس می شود.
كلمات كليدي: اضطراب امتحان، پرسشنامه ساراسون، دانشجویان، علوم پزشکی ، یاسوج