بررسی میزان رضایت بیماران بستری شده، از خدمات ارائه شده در بیمارستان های شهر یاسوج، سال1391
1396/02/12 19:30:15
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
مقدمه و هدف: بحث سلامت و مسایل مربوطه به بهداشت و درمان مردم همواره از چالش های دولت ها بوده است. میزان رضایتمندی مردم از خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی و درمانی فاکتور مهمی جهت سنجش عملکرد دولت ها در حیطه بهداشت و درمان است. طرح تحول با هدف بهبود خدمات ارائه شده در سطح کشور اجرا شد. اين طرح شامل هفت محور است و انتظار می رود بعد از گذشت یک سال و نیم از اجرای طرح میزان رضایت مردم از خدمات ارائه شده در مراکز درمانی افزایش یافته باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه رضایت مددجویان از خدمات بیمارستان های استان کهگیلویه و بویراحمد قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی تحلیلی است. داده های مطالعه با استفاده از پرسشنامه های رضایت سنجی وزارت بهداشت و محقق ساخته و دارای روایی و پایایی مطلوب در بازه های زمانی 6 ماه دوم سال 1392(554 نفر) گردآوري و تحلیل شدند.
نتایج: 40.1% از نمونه ها رضایت کامل از نحوه پذیرش داشتند. 33.4% از خدمات کادر پزشکی رضایت کامل و 66.6% رضایت متوسط داشتند. 47.1% از خدمات پرستاری رضایت کامل و 50.7% رضایت متوسط داشتند. از خدمات هتلینگ و رفاهی نیز 18.1% رضایت کامل و 67.3% رضایت متوسط داشتند.
بحث و نتيجه گيری: نتایج مقایسه حاضر گویای آن است که میزان رضایت کامل از خدمات ارائه شده در کلیه شاخص های مورد بررسی نسبتا خوب و قابل قبول بوده است. با این وجود رضایت از خدمات هتلینگ و رفاهی به نسبت دیگر موارد مقایسه شده چندان مطلوب نبوده است و نیاز به بررسی های بیشتر دارد. از علل احتمالی رضایت کمتر از خدمات رفاهی و هتلینگ می توان به کمبود فضای فیزیکی، کمبود امکانات و تجهیزات، شلوغی بخش ها، کمبود پرسنل پرستاری و ... اشاره کرد.
کلمات کلیدی: رضایت، مددجو، طرح تحول، نظام سلامت