نوع همکاری : همکار
کارفرما : آموزش و پرورش بابل
سال طرح : 1396
مشاهده سایر طرح های محمدباقر فرقانی اوزرودی
رفتارهای پرخاشگرانه از شایعترین اختلالات رفتاری انسان است. درصد زیادی از مشکلات رفتاری کودکان تحت عناوین مختلف به پرخاشگری مربوط می شود. استفاده از بازیهای رایانهای برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان بسیار زیاد شده است. با توجه به بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین در نظام « راهبردهای کلان سند تحول بنیادین مبنی بر و همچنین ارتقاء روابط اجتماعی و » تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی پرهیز از خشونت در میان دانش آموزان، محققین را بر آن داشت تا به این مسئله فکر کنند با توجه به اینکه دانش آموزان در محیط مدرسه و ارتباط با هم کلاسیهای خود رفتار پرخاشگرانه دارند و از رفتارهای سبب کم توجهی به درس و کاهش یادگیری در برخی دروس میشود و همچنین خانوادهها نسبت به یادگیری فرزندانشان پیگیری زیادی دارند، چگونه باید دانش آموزان را با استفاده از این فناوری اطلاعات در غالب بازیهای معلم ساخته به یادگیری و بروز رفتارهای اجتماعی علاقمند نمود و یادگیری و روابط اجتماعی آنها را در محیط مدرسه بهبود بخشید؟ هدف اصلی پژوهش کاهش خشونت ناشی از بازیهای رایانهای با استفاده از تولید محتوای معلم ساخته در دانش آموزان کلاس پنجم میباشد. این پژوهش از نوع اقدام پژوهی میباشد که به صورت شبه آزمایشی، بر روی دو گروه از دانش آموز کلاس پایه پنجم ابتدایی دبستان هیأت امنایی میناگر بابل در سال تحصیلی 96 - 95 انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات در این تحقیق از مشاهده، چک لیست، مصاحبه، اسناد و مدارک و کتابخانه استفاده شده است که دادههای حاصله با استفاده از توصیف آماری جدولها و نمودارها و همچنین تحلیل مفاهیم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای حاصل از این پژوهش با توجه به شواهد یک و شواهد دو نشان میدهد که دانش آموزان این دو گروه پس از پایان اقدامات پیشنهادی انجام شده نشان داد میزان پرخاشگری دانش آموزان با استفاده از بازی های الکترونیکی معلم ساخته به جای استفاده از بازیهای رایانهای کاهش و همچنین یادگیری آنها افزایش یافته است.