نوع همکاری : همکار
کارفرما : شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های مهران مهدی زاده
با توجه به این که نگاه به محیط و تغییرات فعلی و آتی آن برای شرکت آب و فاضلاب استان گیلان دارای اهمیت می¬باشد، طرح محیط¬پژوهی استراتژیک شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با مطالعه و بررسی ابعاد محیطی استان (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) در شرایط کنونی و آنچه که ممکن است در آینده رخ دهد، امکان¬پذیر می¬باشد. بنابراین در این طرح، عملکردهای شرکت در طی سال¬های اخیر مورد تحلیل قرار گرفت و گزارشات عملکرد حوزه¬های مختلف شرکت و برنامه¬ها و رویکردهای سال¬های آتی استان نیز بطور کامل شرح داده شد؛ سپس با بررسی و مطالعه¬ی چشم¬انداز و مأموریت وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب، چشم¬انداز 20 ساله¬ی کشور در بخش آب و فاضلاب کشور، برنامه¬ی پنجم توسعه و چشم¬انداز و مأموریت فعلی شرکت، بیانیه¬ی چشم¬انداز و مأموریت جدیدی برای شرکت جهت دستیابی به اهداف بلندمدت و در راستای چشم¬انداز، بیانیه¬ی مأموریت و اهداف بلندمدت وزارت نیرو، چشم¬انداز 20 ساله¬ی کشور در بخش آب و فاضلاب و سیاست¬های برنامه¬ی پنجم توسعه¬ی کشور باشد تدوین گردید. در ادامه¬ی این طرح، اطلاعات مربوط به محیط داخلی (نقاط ضعف و قوت) و خارجی (فرصت¬ها و تهدیدات) شرکت از طریق مطالعات میدانی جمع¬آوری گردید و با بهره¬گیری از ماتریس¬های ارزیابی داخلی و خارجی، ماتریس موقعیت داخلی و خارجی و ماتریس SWOT مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ که طی آن ابتدا، میانگین جمع نمرات ماتریس¬های ارزیابی عوامل داخلی و خارجی محاسبه شد؛ دوم، براساس جمع نمرات بدست آمده و به کمک ماتریس موقعیت داخلی و خارجی، نوع استراتژی اصلی برای شرکت متناسب با نقاط ضعف و قوت و فرصت¬ها و تهدیدات، استراتژی تهاجمی تعیین شد؛ سوم، با استفاده از ماتریس SWOT، سه نوع استراتژی تهاجمی از جمله استراتژی یکپارچگی افقی (ادغام شرکت¬ها در یکدیگر)، استراتژی توسعه¬ی محصول و استراتژی نوآوری پیشرو برای شرکت در نظر گرفته شد؛ چهارم، با استفاده از ماتریس برنامه¬ریزی استراتژیک کمّی (QSPM)، استراتژی نوآوری پیشرو به عنوان بهترین استراتژی برای شرکت با تأکید بر مزیت¬های رقابتی استان که بایستی در راستای اهداف و راهبردهای چشم انداز 20 ساله¬ی کشور و وزارت نیرو باشد، انتحاب؛ و در پایان نیز یکسری راهکارهای عملیاتی- کاربردی برای شرکت ارائه گردید.