نوع همکاری : همکار
کارفرما : نورمحمدبخشانی
سال طرح : 1391
مشاهده سایر طرح های سمانه همایونی
مقدمه و هدف: تالاسمی شایع ترین بیماری هموگلوبینوپاتی جهان و یک بیماری ارثی است. کودکان بتاتالاسمی ماژور علاوه بر درد و ناراحتی های مربوط به عوارض درمان و آگاهی نسبت به متفاوت بودن از سایر کودکان عوامل خطرساز متعددی برای مشکلات شناختی دارند. با توجه به اهمیت شناخت در زندگی روزمره و تأثیرگذاری بیماریهای جسمانی بر روی شناخت، هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد شناختی کودکان بتاتالاسمی ماژور در آزمون هوش وکسلر است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس و همتاسازی کودکان از نظر سن، جنس، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و شهر،40 کودک بتاتالاسمی ماژور و 40 کودک سالم در شهرهای زاهدان و شیراز در سال 1391 در مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر(WISC-R) آزمون و سپس در شاخص های توصیفی و آزمون tمستقل مقایسه شدند.
یافته ها: گروه کودکان مبتلا به بتاتالاسمی ماژور عملکرد کمتری در هوشبهر کلامی و هوشبهر کلی از گروه کودکان سالم داشتند(p<0.01)، اما در هوشبهر عملی، سازماندهی ادراکی و سازگاری اجتماعی تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین کودکان بتا تالاسمی در مقیاس درک و فهم کلامی، تفکر انتزاعی و سازمان دهی بصری نسبت به همتایان سالم خود تفاوت معناداری داشتند. این کودکان در مقیاس رهایی از حواسپرتی و شناخت موقعیت های بین فردی بهتر از همتایان سالم خود عمل کردند.
بحث و نتیجه گیری: کودکان بتاتالاسمی ماژور لزوما با افت شناختی مواجه نمی شوند و تنها اندکی از همتایان سالم خود پایین تر هستند، لذا با بسترسازی مناسب می توان زمینه ساز رشد مناسب استعدادهایشان شد.