نوع همکاری : مجری
کارفرما : اداره کل آموزش وپرورش خوزستان
سال طرح : 1395
مشاهده سایر طرح های دکتر اسکندر حسین پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای نگهداشت سوادآموزان در کلاسهای سوادآموزی استان خوزستان میباشد. پژوهش با ماهیت اکتشافی و به روش توصیفی صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان نهضت سوادآموزی، آموزشدهندهها و سوادآموزان استان خوزستان بوده¬اند. نمونه¬گیری به روش تصادفی ساده صورت پذیرفت(250=n). برای جمع اطلاعات ابتدا با مصاحبه، سؤال باز، نظرات کارشناسان، متخصصان مدیریت آموزشی، آموزشدهندهها و سوادآموزان، پرسشنامه اولیه تهیه و پس از بررسی¬های فنی توسط متخصصان در اختیار نمونه قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب مدیریت آموزشی و روان¬شناسی و روایی سازهی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85=α به دست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش¬های توصیفی(میانگین، میانه، جداول و نمودار و درصد فراوانی) و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که عوامل برنامه¬ریزی و مدیریت آموزشی، مشارکت اجتماعی- فرهنگی و تبلیغات رسانه¬ای، خدمات رفاهی- پاداش اقتصادی و الزامات و دستورالعملهای قانونی می¬توانند در نگهداشت سوادآموزان در کلاس¬های سوادآموزی مؤثر باشند. بر اساس نتایج بهدستآمده توجه به عوامل مذکور میتواند زمینه را برای آموزش بازماندگان از تحصیل فراهم نمود.
کلمات کلیدی: نگهداشت، سوادآموزان، کلاس¬های سوادآموزی، استان خوزستان