مجلد ششم؛ تحلیل و ارزیابی فعالیتهای اقتصادی و بازاریابی طرح جامع گردشگری استان س و ب
1396/07/07 20:30:13
نوع همکاری : مجری
کارفرما : سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان
سال طرح : 1384
مشاهده سایر طرح های عیسی ابراهیم زاده
این مجلد دربرگیرنده بررسی و تحلیل اقتصادی و بازاری جاذبه¬های برتر و کارکردهای اقتصادی گردشگری استان از طریق بررسی خدمات بانکی در عرصه گردشگری و طرحهای در دست اقدام، بررسی و ارزیابی پتانسیلهای بازارهای داخلی و بین المللی موجود در عرصه گردشگری استان، بررسی و ارزیابی تاثیرات عمده گردشگری در وضع موجود باتاکید برتاثیرات اقتصادی و راهکارهای تعدیلی آن در سیستان و بلوچستان و نهایتاً راهبردهایی جهت بازاری نمودن فعالیتهای گردشگری استاندارد در چهارچوب مدل SWOT ارایه گردیده است. در این زمینه مهمترين مشكل در زمينه گردشگري استان عدم اطلاعرساني صحيح, عدم هماهنگي سازمانهاي مرتبط با گردشگري همچون گمرك، فرودگاهها، وزارت امور خارجه، نيروي انتظامي، مشكلات مديريتي و تشكيلاتي، تنگناههاي اعتباري, بعد مسافت و فاصله از مراكز ديدني و تجاري استان از نقاط ديگر كشور (مشكلات زيربنايي)، عدم ايجاد فضاي امن براي گردشگران، عدم وجود واحدهاي اقامتي مطلوب جهت جهانگردان، وجود اقوام و طوايف مختلف با فرهنگها و آداب و رسوم متنوع در استان و عدم پذيرش صنعت گردشگري در بعضي از اين فرهنگها و نبود برنامههاي زيربنايي جهت اسكان و جابهجايي جهانگردان می باشد. همچنین راهكارهاي لازم براي توسعة بخش گردشگري استان در این زمینه را ميتوان در موارد ذيل خلاصه نمود:
1- مشاركت بين بخش خصوصي، مسئولان دولتي و مؤسسات حمايتكننده. جهانگردي در سطوح بينالمللي استانی و در نهايت محلي، ميتواند تأثير مثبتي در ارتقاء بخش جهانگردي منطقه داشته باشد و اثرات بالقوه منفي آن را بر روي محيطهاي فرهنگي به حداقل برساند و متخصصين امور مسافرتي توسعهدهندگان تأسيسات و مراكز تورسيتي¬و سرمايهگذاران ميبايست درحفاظت از ميراثهاي فرهنگي و تاريخي فعالانه مشاركت نمايند.
2- برگزاري نمايشگاههاي مختلف بينالمللي و داخلي جهانگردي در جهت معرفي آثار و ابنيههاي تاريخي و جاذبههاي ديدني استانهاي مختلف كشور كه خود باعث حضور بيش از پيش جهانگردان به جمهوري اسلامي ايران و این منطقه ميشود.
3- احداث اردوگاههاي ارزانقيمت توريستي در شهرهاي استان.
4- احداث واحدهاي پذيرايي در كنار جاذبههاي تاريخي و مذهبي استان.
5- شركت استان در جشنوارههاي كشوري، به منظور آشنايي بيشتر با فرهنگ و جاذبههاي اين استان و اجراي موسيقيهاي محلي.
6- ارتباط با تمام كشورها، به خصوص همسايه، به منظور پيشبينيهاي ارزي استاني يا كشوري درخصوص درآمد از طريق جهانگردي.
7- برگزاري سمينارهاي استاني جهانگردي، با هدف بررسي رمزهاي موفقيت و موانع و راهكارهاي توسعة صنعت گردشگري با حضور كارشناسان و مسئولان و اساتيد دانشگاهها.
8- مطرح ساختن صنعت گردشگري به صورت عملي.
9- لازم است خصوصيات فرهنگي كلية استانها همراه با رسم و رسومات آنان و در نهايت، تعاليم اسلامي به زبانهاي مختلف دنيا تكثير شود و در حين ورود آنان به ايران و يا استانها در اختيارشان قرار گيرد.
10- ساخت هتلهاي توريستي در برخي از مناطق و شهرهاي غيرتوريستي، همانند اين استان، جهت محروميتزدايي و ايجاد مراكز اقامتي توريستي مخصوص به منظور جلب گردشگران.
11- طرحهاي هتل در استان ميبايست رضايت گردشگري را فراهم سازد؛ زيرا مسافران در مدت محدودي قصد دارند كه مكانهاي بسياري را بازديد نمايند و بهتر است كه طراحي هتلها و اقامتگاههاي توريستي متناسب با فرهنگ همين استان باشد، نه كپيبرداري از جاهاي ديگر، به خصوص كه اين استان داراي سابقة فرهنگي و تاريخي و معماري بسيار قديمي است. مثلاً وقتي توريستي به اين استان كويري ميآيد واقعاً بايد احساس كند كه در كوير زندگي ميكند و اين بدان معني نيست كه از امكانات خوب استفاده ننمايد، بلكه ميبايست امكانات رفاهي مدرن يادآور تمدن فرهنگي اين استان نيز باشد كه اين باعث رضايتمندي مسافر ميشود.
12- تشكيل شوراي برنامهريزي و توسعه جهانگردي، جهت پيگيري اين امر.
13- رفع مشكلات فرهنگي.
14- چاپ عكس با توضيحات مختصر آثار تاريخي استان به زبانهاي مختلف و انتشار آن ميتواند عامل بسيار مؤثري براي گردشگران باشد.
15- به تصويركشيدن جاذبههاي استان به خصوص كوير استان، توسط هنرمندان و شركت اين نقوش در نمايشگاههاي مختلف بينالمللي.
16- برگزاري سمینارها، جشنوارههاي هنري و فرهنگي و نمايشگاههاي هنري و تاريخي در ايام تعطيلات، به منظور جذب گردشگران داخلي و خارجي.