مجلد نوزدهم؛ اهداف و راهبردهای توسعه گردشگری طرح جامع گردشگری استان سیستان و بلوچستان
1396/07/07 21:02:01
نوع همکاری : مجری
کارفرما : سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری س و ب
سال طرح : 1386
مشاهده سایر طرح های عیسی ابراهیم زاده
هدف از تنظيم اين مرحله از مطالعات، دستيابي به چشم انداز 20 ساله توسعة گردشگري در استان سيستان و بلوچستان است. در اين بخش از مطالعات طرح جامع گردشگری، اهداف و راهبردهای توسعه گردشگری استان مشخص گردیده و در قالب ناحیه های گردشگری ارزیابی و تدقیق گردیده اند. در تدوین اهداف کلان توسعه گردشگری از اسناد فرادست، برآیند بخش¬های قبلی مطالعات و نیز نظرات کارشناسی گروه مطالعاتی استفاده شده است. در تدوین راهبردهای توسعه گردشگری نیز نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدید ها، اسناد فرادست و نظرات گروه مطالعاتی بهره گرفته شده است. در ادمه جهت دستیابی به قالبی ساختاری- راهبردی اهداف و راهبردهای تدوین شده در مقاطع زمانی مختلف بر حسب ناحیه های گردشگری ارزیابی و انتخاب گردیدند تا تدوین سیاست ها، طرح ها و برنامه های عملیاتی و ساختاری توسعه گردشگری استان میسر گردد. در حقیقت در این بخش، به تنظيم سوگيريها و جهت توسعة گردشگري استان در بلند مدت و در قالب توصيههاي كلان پرداخته شوده است، در وافع تهيه و تدوين اهداف كلان توسعه گردشگري استان و چگونگي مشاركت بخش گردشگري در اهداف توسعة استاني و همچنين شناسايي راهبردهاي توسعه گردشگري استان به تفكيك افق هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت، در عين حال ارزيابي اهداف و راهبردهاي توسعه گردشگري نيز به تفكيك مقاطع 5، 10 و 15 ساله بر حسب نواحي گردشگري استان شامل تدوین؛ راهبردهای توسعه منابع گردشگری، راهبردهای توسعه منابع طبیعی، راهبردهای توسعه منابع فرهنگی، راهبردهای توسعه منابع انسان ساخت، راهبردهای توسعه بازار گردشگری (داخلی- خارجی)، راهبردهای توسعه محصول گردشگری (داخلی- بین المللی)، راهبردهای توسعه ناحیه های گردشگری، راهبردهای توسعه دسترسی ها، راهبردهای توسعه تسهیلات و خدمات گردشگری (داخلی و بین المللی)، راهبردهای توسعه منابع انسانی (داخلی و بین¬المللی)، راهبردهای توسعه مدیریت (داخلی و بین المللی)، راهبردهای توسعه سرمایه گذاری (داخلی و بین¬المللی)، از ديگر مطالبي است كه در اين بخش از تحقيق به آن پرداخته شده است. انتخاب اهداف و راهبردهاي ارجح بر حسب نواحي با تدوين سياست هاي توسعه گردشگري استان نيز در اين بخش آورده شده است. نهايتاً ارزيابي و مديريت اثرات توسعه گردشگري بر حسب نواحي در استان آخرين مبحثي است كه در اين مجلد به تفصیل بدان پرداخته شده است.