نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال طرح : 1395
مشاهده سایر طرح های الهه امتی
مقدمه: وب سایت های سفارت خانه ه ا می بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشند و با یکدیگر روابط پیوندی برقرار کنند تا کانال اطلاعاتی و ارتباطی مؤثری بین وبسایت سفارت خانه ها و مراجعان آنها برقرار گردد. به دلیل نقش مهم صنعت گردشگری در اقتصاد کشور ایران و با توجه به چالش های پیش روی این صنعت از جمله فقدان اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه گردشگری سلامت، عدم انطباق وب سایتها با معیارهای کیفیت وب سایت ها و عدم توجه به ایجاد روابط شبکه ای پیوندی آنها، مطالعه حاضر بر آن است تا به تعیین وضعیت وب سایت های سفارت خانه های ایران براساس تبلیغات و اطلاع رسانی گردشگری سلامت، کیفیت وب سایت های سفارت خانه ها و ترسیم روابط شبکه ای پیوندی آنها بپردازد. - مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کاربردی است و با استفاده از روش های پیمایشی و وب سنجی در طول سال های 4931 4931 شمسی انجام شده است. جامعه آماری شامل 411 وب سایت سفارت خانه بود. ارزیابی با استفاده از مشاهده مستقیم، ابزار انجام شد. داده های به دست آمده با Webometric Analyst و نرم افزار 2.0 ) WQET( ارزیابی کیفیت وبسایت ها استفاده از فرمول درجه کیفیت و آمار توصیفی )فراوانی و درصد فراوانی( مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. 9 درصد، یعنی سه وب سایت 1/ نتایج: نتایج یافته ها نشان داد که از 414 وبسایت سفارت خانههای مورد بررسی، تنها 41 سفارت خانه به نام های اسپانیا – مادرید، فرانسه- پاریس، کویت- کویت، بخش مستقل تحت عنوان گردشگری داشتند. تنها یک وب سایت به نام وب سایت سفارت خانه روسیه – آستراخان در بخش فرهنگی دو قسمت به نام های راهنمای گردشگری ایران و توریسم سلامت داشت. همچنین مشاهده قسمت های مختلف وب سایت سفارت خانه های ایران نشان داد که در هیچکدام از وب سایت های سفارت خانه های ایران، بخش رایزن سلامت وجود نداشت. همچنین در سایر بررسی ها نتایج نشان داد که از 411 وبسایت سفارت خانه مورد بررسی، 494 وب سایت سفارت خانه در درجه بندی کیفیت عالی و قابل اعتماد، 41 وب سایت سفارت خانه نیز در درجه بندی کیفیت بسیار خوب، قرار گرفته بودند. همچنین در بررسی وبسایت های سفارتخانه ها توسط نرم هیچگونه روابط شبکه ای پیوندی بین وبسایت سفارتخانه ها مشاهده نشد. ،Webometric Analyst افزار نتیجه گیری: نتایج پژوهش در مجموع نشان داد که طراحان و مسئولین وب سایت های سفارت خانه های ایران در زمینه گردشگری سلامت، بسیار بسیار ضعیف عمل کرده اند، همچنین طراحان وب سایت ها تا حدودی به معیارهای کیفیت وب سایت های سفارتخانه ها توجه داشتند، اما در ایجاد روابط شبکه ای پیوندی هیچگونه توجهی نداشتند. لذا به منظور جذب گردشگران سلامت بایستی به تبلیغات و اطلاع رسانی گردشگری سلامت در وب سایت های مورد نظر و انطباق با معیارهای کیفیت و ایجاد روابط شبکهای پیوندی بپردازند. واژگان کلیدی: وب سایت سفارت خانه، ابزار ارزیابی کیفیت وب سایت، روابط شبکه ای پیوندی، گردشگر ی سلامت تبلیغات، اطلاع رسانی