نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال طرح : 1395
مشاهده سایر طرح های الهه امتی
مقدمه: یکی از تازه ترین روند یا روش ها در آموزش درون خطی، به رشد قابل ملاحظه موک ها مربوط می شود. لذا هدف مطالعه
حاضر بررسی انگیزه ، دلایل و دانش فراگیران در استفاده از موک است.
روش: این مطالعه از نوع کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش مطالعه حاضر را کلیه
اعضای گروه بحث الکترونیک کتابداری و اطلاع رسانی مشهد و یا ایرانکیس تشکیل داد. پرسشنامه محقق ساخته به صورت
الکترونیک از طریق گوگل داکس تنظیم شد و به صورت الکترونیک نیز به دو گروه بحث الکترونیک کتابداری و اطلاع رسانی مشهد
و ایرانکیس ارسال شد. داده های به دست آمده بعد از ورود به نرم افزار آماری )اکسل( با استفاده از آمارهای توصیفی مورد تجزیه و
تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج بررسی انگیزه، دلایل و دانش فراگیران در استفاده از موک، نشان داد که عامل "به روز کردن دانش" به عنوان
مهم ترین عامل انگیزشی فراگیران شناخته شده است. عامل درون خطی بودن در رتبه دوم عوامل انگیزشی قرار گرفت. عامل
انگیزشی "برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعی، به دلیل علاقه شخصی" به عنوان سومین عامل مشخص گردید. بیش از
15 درصد( به طور متوسط از موک استفاده می کردند. اکثر فراگیران چیزی درباره معنی موک نمی دانستند و / نصف فراگیران ) 2
اطلاعات روشن و واضحی درباره موک نداشتند.
نتیجه گیری: از آنجا که اکثر فراگیران چیزی درباره معنی موک نمی دانستند و نیز اطلاعات روشن و واضحی درباره موک نداشتند و
همچنین "اعتبار اعضای هیأت علمی" به عنوان عامل موثر در موفقیت موک اشاره شده است، لزوم تشکیل کارگاه های آموزشی به
منظور معرفی و آشنایی با موک و نیز استفاده از اعضای هیأت علمی معتبر در تولید و ارائه موک توصیه می شود.
واژگان کلیدی: آموزش آنلاین، موک، فراگیران