نوع همکاری : مجری
کارفرما : شهرداری زاهدان
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های عیسی ابراهیم زاده
بررسي و سنجش عملکرد شهرداري از دو منظر عيني و ذهني مي‌تواند صورت گيرد. از منظر عيني، کيفيت ارائه خدمات شهري بر پايه سنجش آنها نسبت به استاندارهاي بيروني صورت مي‌گيرد. اما در منظر ذهني، احساس مردم و رضايت آنان از خدمات شهري، تعيين‌کننده کيفيت عملکرد شهرداري است. هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش ميزان رضايتمندي و نقش مشارکتي شهروندان در اجراي پروژه‌هاي زيربنايي شهرداري در مناطق سه‌گانه شهرداري زاهدان بين سالهاي 1389-1387 است. روش پژوهش پيمايشي- اسنادي مي‌باشد و جامعه آماري را کليه ساکنان شهر زاهدان در بهار 1390 تشکيل مي‌دهند. حجم نمونه 382 نفر است که با فرمول کوکران و نمونه‌گيري به شيوه نمونه‌گيري متناسب با حجم در مناطق سه گانه شهر زاهدان تعيين گرديد. نتايج بدست آمده نشان مي‌دهد که در مجموع 38/38% شهروندان زاهداني از عملكرد شهرداري نارضايتي در حد زياد و خيلي زياد دارند. بيشترين رضايتمندي با 14/3 در زمينه كنترل ساخت و سازها و صدور پروانه ساختمان و کمترين رضايتمندي با 49/2 در زمينه رسيدگي به خواسته‌ها و نيازهاي شهروندان است. پيرامون مقوله مشارکت نيز بيش از دو سوم شهروندان، يعني 18/65% از شهروندان در حد زياد و خيلي زياد براي مشارکت در اجراي پروژه‌هاي زيربنايي شهرداري آمادگي دارند که نشان‌دهنده سرمايه اجتماعي بالا در ميان شهروندان زاهداني است. بيشترين آمادگي براي مشارکت در زمينه ايجاد نظم و امنيت در محله‌ با ضريب 76/3 و کمترين ميزان در زمينه اهميت مشارکت شهروندان از سوي شهرداري و ديگر سازمان‌هاي دخيل در امور شهري با ضريب 48/2 است. مدل تحيليل مسير نشان مي‌دهد که مقدار ضريب تعيين 8/97 درصد از مجموعه تغييرات متغير وابسته توسط مدل تحليلي پژوهش را تعيين مي‌کند که متغير مشارکت شهروندي با ضريب 596/0 تأثيرگذارترين متغير بر ميزان رضايتمندي شهرواندان از اجراي پروژه‌هاي زيربنايي است. ساير متغيرهاي اثرگذار بر متغير وابسته به ترتيب پايگاه اقتصادي- اجتماعي، آگاهي اجتماعي و اعتماد اجتماعي شهروندان هستند که بر رضايتمندي شهروندان اثرگذار هستند. در نهايت باشناسـايي نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهديدها، به برنامه‌ريزي استراتژيک اجرای پروژه‌های زیربنایی پرداخته شده که براي مناطق سه گانه شهر زاهدان و بخش‌های برخوردار و بخش‌های محروم شهر، پنج نوع استراتژي براي نيل به توسعه، ارايه گرديده است. واژگان کليدي: رضايت شهروندان، مشارکت شهروندان، پروژه‌هاي زيربنايي، شهرداري زاهدان.