نوع همکاری : مجری
کارفرما : سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های فاطمه امامقلی وند
چکیده
هدف پژوهش بررسی زمینه¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬ اجرایی، درونداد، فرآیند و برونداد جشنواره فیلم رشد از نظر مخاطبان و کارشناسان است. روش مورد استفاده در این تحقیق روش پیمایشی است و تحلیل دادهها در این طرح بر الگوی سیپ متکی می¬باشد. بدین ترتیب که در این روش حیطههای ارزشیابی به چهار بخش و عنوان تفکیک و تقسیم می¬شود. در این الگو، کل برنامههای چهل و یکمین جشنواره فیلم رشد، در چهارحیطه شامل: زمینه، فرایند، درونداد و برونداد مورد ارزیابی قرار گرفت. در ارزیابی زمینه در مورد مطلوبیت هدفها و میزان مطلوبیت پیشنیازها و شرایط اولیه بحث میشود، در ارزیابی فرایند درباره چگونگی اجرای فعالیتها و تعامل بین درونداد و عوامل مؤثر قضاوت میشود و به وسیله این الگو میتوان درباره برونداد به قضاوت پرداخت. ابزار مورد استفاده در این طرح، پرسشنامههای محقق ساخته است. با توجه به یافتهها می¬توان گفت از دیدگاه دانشآموزان دوره ابتدایی بین تمامی حیطههای زمینه، درونداد، فرایند و برونداد با سطح اطمینان 95/0 اختلاف معنادار است. میزان رضایت دانشآموزان دوره ابتدایی از عوامل فرایندی جشنواره چهل و یکم بیشتر از بقیه عوامل است. علاوه بر این میزان رضایت دانشآموزان دوره ابتدایی از عوامل زمینهای جشنواره چهل و یکم کمتر از بقیه عوامل ميباشد. از نظر دانش آموزان دوره راهنمایی در حالت کلی بین حیطههای زمینه، درونداد، فرایند و برونداد اختلاف معناداری وجود دارد. میزان رضایت دانشآموزان دوره راهنمایی از عوامل فرایندی جشنواره چهل و یکم بیشتر از بقیه عوامل است. میزان رضایت دانشآموزان دوره راهنمایی از عوامل زمینه و برونداد جشنواره چهل و یکم اختلاف معناداری ندارد و کمتر از بقیه عوامل می¬باشد.
از دیدگاه دانشآموزان دوره متوسطه در حالت کلی بین حیطههای زمینه، درونداد، فرایند و برونداد اختلاف معنادار است. میزان رضایت دانشآموزان دوره متوسطه از عوامل فرایندی جشنواره چهل و یکم بیشتر از بقیه عوامل است. میزان رضایت دانشآموزان دوره متوسطه از عوامل زمینه و برونداد جشنواره چهل و یکم اختلاف معناداری ندارد و کمتر از بقیه عوامل می¬باشد. به نظر معلمان بین زمینههای درونداد و برونداد چهل و یکمین جشنواره فیلم رشد اختلاف معناداری وجود دارد و در ارزیابی آنها عوامل درونداد بیش از عوامل برونداد امتیاز کسب نموده است.
از دیدگاه اساتید، کارشناسان و دانشجویان در حالت کلی بین حیطه¬های زمینه، درونداد، فرایند و برونداد اختلاف معنادار است. علاوه بر این میزان رضایت اساتید،کارشناسان و دانشجویان از عوامل فرایندی جشنواره چهل و یکم بیشتر از بقیه عوامل می¬باشد. به نظر هنرمندان بین عوامل زمینه، درونداد، فرایند و برونداد چهل و یکمین جشنواره فیلم رشد اختلا ف معنیداری وجود ندارد. ولی از نظر اولیاء بین عوامل درونداد و برونداد چهل و یکمین جشنواره فیلم رشد اختلاف معناداری وجود دارد و در ارزیابی آنها عوامل درونداد بیش از عوامل برونداد امتیاز کسب نموده است.
نتیجهگیري: امتیاز ارائه شده از سوی هر هفت گروه مخاطبان نسبت به هر چهار عامل مورد ارزیابی و در حالت کلی از میانگین (عدد60 برای طیف 20 تا 100 که قبلاً تعریف شده است) به جز یک مورد بیشتر میباشد. فقط نظر اساتید، کارشناسان و دانشجویان در مورد عوامل زمینه کمتر از 60 (58.40) است. دانشآموزان دوره ابتدایی بیشترین امتیاز را به جشنواره چهل و یکم فیلم رشد دادند و کمترین امتیاز متعلق به دانشآموزان دوره متوسطه میباشد. از چهار عامل درونداد، زمینه، فرایند و برونداد که در جشنواره چهل و یکم فیلم رشد مورد ارزیابی قرار گرفت، عوامل مربوط به زمینه کمترین امتیاز و عوامل فرایندی بیشترین امتیاز را کسب نموده است.