نوع همکاری : مجری
کارفرما : اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های مهدی صادقیان سورکی
هدف پژوهش، سنجش عملکرد پژوهش سراهای دانش آموزی و ارائه الگوی مطلوب سنجش بود. در اين راستا، براي تسهيل در تجزيه و تحليل داده‌ها شش شاخص سنجش عملکرد مطرح گرديد که برای هر کدام از این شاخص ها متناسب با اهداف پژوهش سراها تعدادی نشانگر تعریف که برابر با 47 مورد بود. پژوهش حاضر، از نوع كاربردي و با رویکرد پژوهشی با قلمرو مکانی عملکرد پژوهش سراهای دانش آموزی استان اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 انجام شده و با توجه به این که شاخص های استفاده شده در این تحقیق کمّی بودند مدل استفاده شده نیز از نوع پژوهش عملیاتی و مبتنی بر داده های حاصل از پیمایش اجرا شد. همچنین با در نظر گرفتن نوع روش تحقیق اتخاذ شده(پژوهش توصیفی)، روش استفاده شده جهت گرد آوری داده ها پیمایش نظرات مسئولین پژوهش سرا بوده است. جامعه آماری این پژوهش 21 پژوهش سرای مشغول فعالیت در استان بوده که در نمونه پژوهش تمامی 21 پژوهش سرا مد نظر قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده ها بااستفاده از مفاهیم روش تحلیل سلسله مراتبی است که یک نمایش گرافیکی از مساله پیچیده واقعی می باشد که در راس آن هدف کلی مساله و در سطوح بعدی معیارها وگزینه ها قرار دارند. یافته های حاصل از شاخص ها یا به عبارت بهتر نشانگر های مشخص شده بر طبق اساسنامه پژوهش سراها، نظرات خبرگان و مسئولین پژوهش سراها که در اختیار مدیران پژوهش سرا قرار گرفته نشان داد که وزن هر یک از شاخص ها در سنجش عملکرد عبارت است از: شاخص های مرتبط با جشنواره و مسابقات(229/0، 003/0CR:)، اشاعه فرهنگ تحقیق و پژوهش(218/0، 003/0CR:)، نیروی انسانی (096/0، 003/0CR:)، مدیریت پژوهش سرا(164/0،003/0CR:)، توسعه پژوهش سرا (147/0، 003/0CR:)، فضای آموزشی، اطلاع رسانی و اداری (146/0،003/0CR:). همچنین برای نشانگر های مربوط به هر شاخص وزنی متناسب با اولویت آن ها در سنجش عملکرد معین گردد و در نهایت عملکرد پژوهش سراها مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش، رتبه بندی پژوهش سراها و همچنین تدوین الگوی پیشنهادی مبتنی بر شاخص ها و نشانگر های استخراج شده از اهداف پژوهش سراها است.