نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه یزد
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های محمد علی فیض پور
تدوین استراتژی، خصوصاً در هر بخش اقتصادی را شاید بتوان یکی از اساسی‌ترین گام‌های دستیابی به چشم‌انداز تدوین‌ شده آن بخش در افق یا افق‌های زمانی متفاوت تصور نمود. در این راستا، می‌توان تدوین چشم‌انداز را امری مقدم بر تدوین استراتژی تلقی کرد. با این وجود، تدوین چشم‌انداز یا تدوین استراتژی، هر دو مقوله‌ای است که بدون شناختی صحیح از اين مفاهيم، مطالعات پیشین و بررسی چشم‌انداز(ها) و استراتژی‌(های) هر بخش و منطقه و در نهایت بررسی وضعیت موجود، تقریباً غیرممکن و در صورت امکان، نیز غیرقابل دفاع است. بر این اساس، این بخش می‌کوشد تا با شناختی نسبتاً صحیح از واژگان مذکور، جايگاه چشم‌انداز کشور ایران را در مقایسه با برخی از مناطق و سایر کشورها، همچنین چشم‌انداز بخش صنعت و استراتژی‌های تدوين شده را در سطوح ملی و منطقه‌ای مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. نقدهای وارد شده به هر يک از اين مقوله‌ها، بخش ديگر اين گزارش را تشکيل داده است. نتايج اين قسمت نشان می‌دهد، عدم‌همسويي و توافق نسبی و در نتیجه تغییرات مکرر در چشم‌انداز و استراتژی تدوین شده برای بخش صنعت در سطح ملی (و در نتیجه منطقه‌ای و برای مناطقی که دارای چنین چشم‌اندازی هستند) از ويژگی‌های اسناد تدوین شده در اين بخش است.