نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه یزد
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های محمد علی فیض پور
ورود به چرخه فعاليت اقتصادي را مي‌توان به‌عنوان اصلي‌ترين عنصر حيات اقتصادي هر كشور تصور نمود. با ورود بنگاه‌هاي جديد، كالاهاي جديد معرفي و تكنولوژي جديد در بخش مورد نظر وارد مي‌شود. اين به نوبه خود مي‌تواند فضاي حاكم بر هر بخش را به فضايي نزديك‌تر به رقابت تبديل نمايد. ورود بنگاه‌هاي جديد، از سوي ديگر مي‌تواند به شدت حيات بنگاه‌هاي موجود در اقتصاد را تحت تأثير قرار داده و زمينه را براي نابودي آن‌ها فراهم سازد. اين خود موضوعي است كه در ادبيات اين حوزه و توسط اقتصاددان شهير ژوزف شومپيتر، تخريب خلاق (Creative Destruction) ناميده شده است. با همه‌ اهميت بنگاه‌هاي جديد از حيث توانايي و نقش آن‌ها در ايجاد اشتغال (خصوصاً هنگامي كه بيكاري به‌عنوان معضل جدي تلقي مي‌شود). تنها بررسي تعداد بنگاه‌هاي جديد وارد شده به اقتصاد اهميت چنداني نداشته و از اين‌رو سهم آن‌ها در ايجاد اشتغال (به جاي تأكيد بر تعداد آن‌ها) در مطالعات متعدد مورد بررسي قرار گرفته است. اين بخش مي‌كوشد تا دو مقوله‌ ورود بنگاه‌هاي جديد و نقش آن‌ها در ايجاد اشتغال را به تفكيك كدهاي دو، سه و چهار رقمي ISIC و استان‌هاي كشور و با تأكيد ويژه بر استان يزد مورد بررسي قرار دهد. نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد ورود بنگاه‌هاي جديد و ايجاد اشتغال توسط آن‌ها در استان يزد از روندي منظم برخوردار نيست.