
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه يزد
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های محمد علی فیض پور
تقريباً در تمامي كشورهاي جهان ورود بنگاههاي جديد، از یک سو به عنوان نمادي از توانمندي اقتصادی تلقي گردیده و از سوي ديگر، این میزان، نمودي از ميزان خلاقيت و نوآوري است. بنگاههاي جديد با خلاقيت شكل ميگيرند و از اينرو، ميتوان اين مقوله را به عنوان يكي از اساسيترين جنبههاي توسعهيافتگي هر اقتصاد مورد بررسي و ارزيابي قرار داد. ورود بنگاههاي جديد، زمینه ساز سرمايهگذاري، ايجاد اشتغال، توليد و ایجاد ارزشافزوده است و میتواند تجلي هر يك از این متغيرها باشد و از اینرو، این بخش با هدف تحلیل ورود بنگاههاي جديد به صنایع تولیدی استان در سطح كدهاي دو، سه و چهاررقمي ISIC و نیز تأثير ورود بنگاههاي جديد بر اشتغال تنظیم شده است. نتايج اين مطالعه نمايانگر آن است كه:
• به طور متوسط ساليانه تنها حدود 30 بنگاه جديد به صنايع توليدي استان وارد گرديده است.
• اگر چه صنایع تولیدی استان در 19 صنعت از 23 صنعت، در سطح كدهای دورقمي، ورود بنگاههاي جديد را تجربه نمودهاند، اما بالاترین ورود بنگاههای جدید به ترتیب در صنایع 26 (توليد ساير محصولات كاني غيرفلزي)، 15 (صنايع مواد غذايي و آشاميدني) و 17 (توليد منسوجات) بوده و این سه صنعت به تنهایی 60 درصد از بنگاههای جدیدالورود را در خود جای دادهاند.
• اگر چه استان يزد، در تمامي سالها براي حدود نصف كدهاي سهرقمي صنعتی (از مجموع 60 كد)، ورودي جديد داشته است، اما بنگاههاي جديدالورود استان در كدهاي سهرقمي ISICخاصي تمركز يافتهاند.
• بنگاههای واردشده به صنایع تولیدی استان از 7 صنعت، در سطح کدهای چهاررقميISIC،در سال 1376 به 48 كد چهاررقمي در سال 1383 پراکنده شدهاند.
• اگرچه هيچ نظم منطقي بر روند ايجاد اشتغال توسط بنگاههاي جديد در بخش صنايع توليدي استان مشاهده نمیشود اما، 70 درصد از اشتغال ايجادشده طي دوره مورد بررسي به سه صنعت 26 (توليد ساير محصولات كاني غيرفلزي)، 17 (توليد منسوجات) و 15 (صنايع مواد غذايي و آشاميدني) اختصاص داشته است. این در حالی است که در سطح کدهای سهرقمی، حدود 35 درصد از اشتغال ايجادشده توسط بنگاههاي جديدالورود، تنها به صنعت 269 (توليد مصنوعات) اختصاص يافته است. این میزان درسطح كدهاي چهاررقمي و در صنعت 2698 (توليد ساير محصولات گلي و سراميكي غيرنسوز ساختماني) به 27 درصد رسیده است.