نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه يزد
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های محمد علی فیض پور
اگرچه بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصادهای مختلف به صور گوناگون تعریف شده است، اما تقریباً بر این موضوع که بنگاه‌های کوچک و متوسط در اکثر کشورهای جهان از اهمیت زیادی برخوردارند، توافقی عمومی وجود دارد. با این‌که عوامل مؤثر بر عملکرد بنگاه‌های کوچک و متوسط نسبت به بنگاه‌های بزرگ متفاوت است، همه مطالعات موجود نشان می‌دهد نوع صنعتی که یک بنگاه در آن فعالیت می‌نماید، هم چنین مکانی که بنگاه در آن استقرار یافته است بر اندازه‌ای که در نهایت آن بنگاه برای فعالیت خود انتخاب می‌کند تأثیر معنی داری خواهد داشت. به عبارتی اندازه یک بنگاه می‌تواند به شدت تحت تأثیر مکان و صنعتی باشد که بنگاه در آن مستقر است. به عبارتی از آن‌جا که ساختار صنایع از صنعتی به صنعت دیگر متغیر است، توزیع اندازه بنگاه‌های فعال در آن صنایع نیز از صنعتی به صنعت دیگر ثابت نیست. این موضوع خصوصاً هنگامی که بازار مصرف کالاهای تولیدی صنایع به جای گستره‌ ملی و بین‌المللی به محدوده‌های منطقه‌ای محدود می‌شود مقبولیت و اهمیت مضاعف می‌یابد. به عبارتی توزیع اندازه بنگاه نه تنها تحت تأثیر نوع صنعت و منطقه فعالیت قرار دارد، بلکه تحت تأثیر محدوده بازار مصرف کالای تولیدی نیز خواهد بود. بر این اساس، این بخش می‌کوشد تا توزیع اندازه بنگاه‌های صنایع تولیدی استان یزد را در چهار گروه کوچک، متوسط، کوچک و متوسط، و بزرگ مورد بررسی و کنکاش قرار داده و سهم آ‌ن‌ها را بر اساس بنگاه، اشتغال، ارزش افزوده و تولید مشخص نماید. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، بنگاه‌های کوچک و متوسط در صنایع تولیدی استان یزد عمده‌ترین سهم بنگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این بنگاه‌ها حدود یک سوم از اشتغال استان را دارا بوده و حدود یک‌ چهارم از ارزش‌افزوده صنعت را نیز ایجاد می‌نماید. با این تصویر چنانچه استان بخواهد از قِبَل این بنگاه‌ها تغییرات اساسی در بخش صنعت ایجاد نماید (ایجاد اشتغال یا ارزش‌افزوده)، لازم است تا زمینه رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط موجود را فراهم گرداند.