نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سال طرح : 1388
مشاهده سایر طرح های نرگس عبیدی
مقدمه و هدف:امروزه راهنمايي و مشاوره بعنوان يكي از وظايف و مسئوليت هاي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها محسوب مي شود. عدم ارائه راهنمايي و نيز مشاوره ناكافي، دستابي دانشجويان را به اهداف آموزشي دچار اختلال مي سازد. هدف از اين مطالعه، تعيين ديدگاه دانشجويان نسبت به عملكرد اساتيد مشاور خود در دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر در سال 1388 بود. مواد و روش ها: در اين مطالعه توصيفي-مقطعي، تمامي دانشجويان كتابداري و اطلاع رساني پزشكي، اتاق عمل، هوشبري، علوم آزمايشگاهي و فوريت هاي پزشكي كه در دانشكده پيراپزشكي مشغول گذراندن واحد درسي بودند، در مطالعه شركت كردند (235 نفر). ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه اي شامل دو بخش خصوصيات فردي و سؤالات مربوط به عملكرد اساتيد مشاور خود بود. سؤالات در سه حيطه كلي (حضور فعال، آشنايي در امر قوانين و مقررات، مشاوره و راهنمايي) قرار گرفتند. داده ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج: ميانگين سني دانشجويان مورد پژوهش 83/2 ± 72/20 سال بود. 1/39% دانشجويان مذكر و 9/60% آنها مؤنث بودند. براساس ديدگاه دانشجوياناز حداكثر امتياز پنج، بيشترين ميانگين امتياز مربوط به آشنا كردن دانشجو با قوانين و مقررات (05/1±51/3) بود و پس از آن حضور فعال و راهنمايي و مشاوره به ترتيب داراي 19/1±37/3 و 24/1±25/3 بودند. بين ترم نحصيلي دانشجويان و هر سه حيطه ارتباط معني داري وجود داشت(P<0.001). بين نوع استاد مشاور (از 10 استاد مشاور موجود در دانشكده) و اين سه حيطه نيز ارتباط معني داري ديده شد(P<0.05). بحث: نتايج بدست آمده نشان دادند كه دانشجويان و اساتيد مشاوره، با وظايف استاد مشاور، آشنايي لازم ندارند. داشتن آگاهي و مهارت كافي و مناسب در انجام وظايف و راهنمايي به منظور كمك و ياري به دانشجويان ضروري است. پس لازم است به مشاوره به عنوان يك موضوع علمي كه نياز به آموزش دارد، توجه شود. کلید واژه ها: نظرات، راهنمایی، مشاوره تحصیلی، دانشجو، داشگاه علوم پزشکی بوشهر، عملکرد