نوع همکاری : مجری
کارفرما : مرکز تحقیقات مهندسی دانشگاه یزد
سال طرح : 1388
مشاهده سایر طرح های محمد علی فیض پور
يك بنگاه اقتصادي هرچند ميتواند دوره عمر خود را افزايش دهد، اما نميتواند آن را براي مدتي نامحدود ادامه داده و بر اين اساس، خروج بنگاه از فعاليت اقتصادي امري اجتنابناپذير است. با اين وجود، خروج بنگاه خود به دلايل مختلف صورت پذيرفته و ميتواند آگاهانه و با تحليل بازار صورت گرفته و يا بر بنگاه تحميل شود. خروج ميتواند نتيجه عملكرد نامناسب يك بنگاه و يا بر اثر بدشانسي نيز اتفاق بيفتد. بر اين اساس، و در ادبيات اين حوزه براي خروج تعريف يكسان و واحدي وجود نداشته و ميتوان خروج بنگاه را از زواياي متفاوت تفسير و تعبير نمود. با اين همه، خروج به صورت ويژه ميتواند تحت تأثير مكان نوع صنعتي باشد كه بنگاه در آن فعاليت مينمايد و از اينرو، بررسي خروج بنگاههاي جديدالورود صنايع توليدي استان به تفكيك كدهاي دورقمي ISIC طي دوره 84- 1375 و تأثير آن بر اشتغال از دسترفته و نيز بررسي سهم استان يزد از اشتغال از دسترفته به واسطه خروج بنگاههاي جديدالورود به تفكيك كدهاي ISIC اهداف اصلي اين پژوهش را تشكيل داده است. نتايج اين مطالعه نمايانگر آن است كه:
1. خروج بنگاههاي جديدالورود صنايع توليدي استان يزد به شدت تابع نوع صنعتي كه بنگاه در آن قرار گرفته و اين ميزان در كدهاي دورقمي ISIC در دامنه 100 تا حدود 7 درصد متغير است.
2. خروج بنگاههاي جديدالورود سال 1375 بيشترين سهم را دربرداشته و اين ميزان حدود 62 درصد است.
3. سهم بنگاههاي خارج شده از صنايع توليدي استان يزد نسبت به كل كشور در دامنه 2 درصد تا 8/4 درصد بوده اما اين ميزان بر حسب كدهاي ISIC به نحو متفاوتي توزيع شده است.
4. تعداد و نرخ اشتغال از دسترفته بنگاههاي جديدالورود در هر يك از سالهاي دوره مورد بررسي از نظم خاصي پيروي نميكند. اين ميزان در دامنه 57 درصد تا 4 درصد متغير است.