نوع همکاری : مجری
کارفرما : پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
سال طرح : 1393
مشاهده سایر طرح های مرضیه کهندل جهرمی
توجهان اسلام نمایه شده و در دسترس دیگران قرار ¬می¬گیرد. گام بعدی که طی آن یک دستاورد پژوهشی، مصداق تولید علم قرار گیرد آن است که مورد رجوع و استناد ملی و بین المللی قرارگیرد (پشوتنی زاده و عصاره، 1388). امروزه سنجش و پایش علم در حوزه¬ها و موضوعات گوناگون به دلایل مختلف در مراکز و دانشگاه¬ها مورد توجه و تاکید قرارگرفته¬است. امکان آگاهی از وضعیت موجود، مقایسه حوزه¬های موضوعی و دانشگاه¬های مختلف با یکدیگر و تلاش برای ارتقای وضعیت علمی از جمله این دلایل هستند (هدهدی نژاد، زاهدی، اشرفی ریزی، 1391). یکی از دانشگاه¬های معتبر کشور که بررسی علم سنجی پژوهشگران آن از اهمیت بسیاری برخوردار است، دانشگاه شیراز است ا(www.shirazu.ac.ir) بدیهی است ارزيابي توليدات علمي پژوهشگران این دانشگاه در بهينه سازي برنامه ريزي و سياستگزاري امر پژوهش در دانشگاه كاملاً مؤثر است. ارزيابي توليد علم دانشگاه، تعيين فعا¬ل¬ترين دانشكد¬¬ه¬ها و مراكز تحقيقاتي وابسته، شناسايي فعال¬ترين پژوهشگران دانشگاه مي تواند مسؤولان برنامه ريزي پژوهش دانشگاه را در جهت ايجاد انگيزه براي توسعه امر پژوهش، حمايت مالي و معنوي از پژوهشگران برتر مانند اختصاص كرسي پژوهش و پاداش به ايشان، حمايت از مراكز دانشگاهي فعال و تخصيص بودجه هاي پژوهشي بر اساس سهم مشاركت ايشان در توليد علم، بهينه سازي مديريت و سازماندهي منابع مالي و انساني و در نهايت، افزايش توليدات علمي و ارتقاي رتبه آكادميك دانشگاه در سطوح ملي و بين المللي ياري نمايد. در اين راستا، استفاده از مطالعات علم¬سنجي به عنوان يكي از كارآمدترين شيو¬ه¬هايي است كه مي¬توان به وسيله¬ آن وضعيت كلي علم و پژوهش كشور را ترسيم نمود و بر اساس آن براي آينده¬اي بهتر و رسيدن به توسعه¬اي پايدار تلاش كرد. با استفاده از نتايج اين پژوهش، شاهد مطالعه و بررسی تولیدات علمی یکی از دانشگاه¬های کشور به لحاظ راهبردهای انتشاراتی و شاخص¬های علم¬سنجی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام می¬باشیم. لید علم، از عمده¬ترین شاخص¬های رشد و توسعه هر کشوری به حساب می¬آید، و در عرصه¬ها و حوزه¬های مختلف مورد بهره برداری قرار می¬گیرد. توليد علم و توسعه علمي به عنوان موتور محركه توسعه همه جانبه و پايدار كشور¬ها نقش عمد¬ه¬اي ايفا مي¬كند (سهیلی، 1390). تولید علم، بیانگر یک نظریه، روش یا دستاورد دست اول است که در دنیا قابل عرضه باشد. پس از داوری دقیق تخصصی، در یک نشریه معتبر چاپ و در نمایه¬های معتبر همانند مؤسسه تامسون رویترز و پایگاه استنادی علوم تولید علم، از عمده¬ترین شاخص¬های رشد و توسعه هر کشوری به حساب می¬آید، و در عرصه¬ها و حوزه¬های مختلف مورد بهره برداری قرار می¬گیرد. توليد علم و توسعه علمي به عنوان موتور محركه توسعه همه جانبه و پايدار كشور¬ها نقش عمد¬ه¬اي ايفا مي¬كند (سهیلی، 1390). تولید علم، بیانگر یک نظریه، روش یا دستاورد دست اول است که در دنیا قابل عرضه باشد. پس از داوری دقیق تخصصی، در یک نشریه معتبر چاپ و در نمایه¬های معتبر همانند مؤسسه تامسون رویترز و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده و در دسترس دیگران قرار ¬می¬گیرد. گام بعدی که طی آن یک دستاورد پژوهشی، مصداق تولید علم قرار گیرد آن است که مورد رجوع و استناد ملی و بین المللی قرارگیرد (پشوتنی زاده و عصاره، 1388). امروزه سنجش و پایش علم در حوزه¬ها و موضوعات گوناگون به دلایل مختلف در مراکز و دانشگاه¬ها مورد توجه و تاکید قرارگرفته¬است. امکان آگاهی از وضعیت موجود، مقایسه حوزه¬های موضوعی و دانشگاه¬های مختلف با یکدیگر و تلاش برای ارتقای وضعیت علمی از جمله این دلایل هستند (هدهدی نژاد، زاهدی، اشرفی ریزی، 1391). یکی از دانشگاه¬های معتبر کشور که بررسی علم سنجی پژوهشگران آن از اهمیت بسیاری برخوردار است، دانشگاه شیراز است این دانشگاه در سال 1325 با تأسيس آموزشكده بهداشت بنیان¬گذاری گردید كه هدف آن تربيت متخصصين در علوم پزشكي در طول یک دوره 4 ساله درسي بود. در سال 1328 اين آموزشكده به دانشكده پزشكي و در سال 1332 آموزشكده بهياري نمازي، در سال 1334 دانشكده¬هاي كشاورزي و هنر و علوم راه¬اندازي شدند. دانشگاه شيراز كه پيش از انقلاب اسلامي دانشگاه پهلوي نام داشت، در سال 1333 با دانشكده¬هاي مهندسي و دامپزشكي تشكيل شد. ديگر دانشکده¬هایی که به تدریج به آن افزوده شدند، دندانپزشكي در سال 1348، آموزشكده الكترونيك در 1348 و دانشكده¬هاي حقوق و علوم تربيتي در سال 1349 بودند.دانشگاه شيراز با پيشينه بيش از نيم قرن، يكي از بزرگترين و مهمترین دانشگاه¬هاي کشور است كه قطب پژوهشي كشور نیز به شمار مي¬آيد. 610 عضو هيأت علمي و بيش از 19000 دانشجو دارد. در اين دانشگاه 80 رشته كارشناسي، 183 رشته كارشناسي ارشد ، 102رشته دكتراي تخصصي و یک رشته دکترای حرفه¬ای ارائه مي شود. به عنوان یک دانشگاه جامع، دانشگاه شيراز مسووليت تربيت اعضاي هيأت علمي كارآمد براي مراكز پژوهشي و آموزش عالي در کشور را بر عهده دارد. اكنون دانشگاه شيراز در بردارنده 16 دانشكده و يك مركز آموزش¬ عالي مي باشد و چند دانشکده نیز در آينده نزديك راه اندازي مي شود. (www.shirazu.ac.ir) بدیهی است ارزيابي توليدات علمي پژوهشگران این دانشگاه در بهينه سازي برنامه ريزي و سياستگزاري امر پژوهش در دانشگاه كاملاً مؤثر است. ارزيابي توليد علم دانشگاه، تعيين فعا¬ل¬ترين دانشكد¬¬ه¬ها و مراكز تحقيقاتي وابسته، شناسايي فعال¬ترين پژوهشگران دانشگاه مي تواند مسؤولان برنامه ريزي پژوهش دانشگاه را در جهت ايجاد انگيزه براي توسعه امر پژوهش، حمايت مالي و معنوي از پژوهشگران برتر مانند اختصاص كرسي پژوهش و پاداش به ايشان، حمايت از مراكز دانشگاهي فعال و تخصيص بودجه هاي پژوهشي بر اساس سهم مشاركت ايشان در توليد علم، بهينه سازي مديريت و سازماندهي منابع مالي و انساني و در نهايت، افزايش توليدات علمي و ارتقاي رتبه آكادميك دانشگاه در سطوح ملي و بين المللي ياري نمايد. در اين راستا، استفاده از مطالعات علم¬سنجي به عنوان يكي از كارآمدترين شيو¬ه¬هايي است كه مي¬توان به وسيله¬ آن وضعيت كلي علم و پژوهش كشور را ترسيم نمود و بر اساس آن براي آينده¬اي بهتر و رسيدن به توسعه¬اي پايدار تلاش كرد. با استفاده از نتايج اين پژوهش، شاهد مطالعه و بررسی تولیدات علمی یکی از دانشگاه¬های کشور به لحاظ راهبردهای انتشاراتی و شاخص¬های علم¬سنجی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام می¬باشیم.