نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1395
مشاهده سایر طرح های فاطمه احسانی
مقدمه:رعایت بهداشت محیط و ایمنی مدارس یکی از عوامل موثر و مرتبط با حفظ ایمنی و سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان است که نقش به سزایی را در شادابی و یادگیری بهتر دانش آموزان ایفا می کند. این مطالعه با هدف بررسی موارد مربوط به بهداشت محیط مدارس ابتدایی شهر یاسوج در سال 1395 انجام شد تا فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب مشخص شود.
روش کار:اینمطالعهازنوعتوصیفیمقطعیبود کهدرسالتحصیلی 1396-1395 انجام شد. جمعیت مورد مطالعه تمام مدارسابتدایی شهر یاسوج54بود.نمونهگیریبهروشسرشماریانجامشد. برای جمع آوریدادهها از چکلیستآئیننامهبهداشتمحیطمدارسایرانوضوابطنوسازیوتجهیزمدارسکشوراستفاده شد.این چک لیست دارای 54 سوال است که در مطالعه حاضر به جواب بله نمره دو و به جواب خیر نمره یک تعلق گرفت. چکلیستازطریقمراجعهبهمدارسومشاهده،مصاحبهواندازگیریتکمیلگردید. داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS شد و با کمک شاخص های توصیفی مرکزی و پراکندگی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:در شهر یاسوج 54 مدرسه ابتدایی وجود دارد که 90.2 درصد از آنها به صورت دو شیفته و 9.8 درصد آنها ه صورت تک شیفته اداره می شود. به طور متوسط میانگین و انحراف معیار بهداشت محیط مدارس ابتدایی شهر یاسوج برابر با 1.18 ± 94.15 بود (حداکثر نمره قابل کسب برابر با 108 بود). در 93 درصد موارد ساختمان مدرسه در فاصله و موقعیت مناسب احداث شده بود. فقط در 40.4 درصد موارد مساحت زمین مدرسه متناسب با تعداد دانش آموزان بود. 89.5 درصد مدارس دارای دارای کلاس ها، راهرو ها و پله های مقاوم،
مسطح و قابل شستشو و بدون لغزندگی بودند و کلاس دانش آموزان خردسال در طبقات پایین تر قرار داشت. در 92.6 درصد از مدارس وسایل اطفاء حریق دارای تاریخ معتبر شارژ وجود داشت. فقط در 50.9 درصد از مدارس زنگ خطر به منظور استفاده در شرایط اضطراری وجود داشت.
نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بیشتر مدارس ابتدایی شهر یاسوج از نظر بهداشت محیط از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در مواردی نیز وضعیت بهداشت محیط مدارس مطلوب به نظر نمی رسد که توجه و پی گیری مسئولین مدارس و اولیای دانش آموزان را می طلبد.
کلمات کلیدی:بهداشت محیط،مدارس،یاسوج