نوع همکاری : همکار
کارفرما : استانداری گیلات با همکاری دانشگاه گیلان
سال طرح : 1393
مشاهده سایر طرح های مهران مهدی زاده
ایران در زمینه برنامهریزی اقتصادی نه تنها در میان کشورهای در حال توسعه در زمره پیشگامان این امر شناخته میشود بلکه در ميان کشورهاي توسعه يافته نيز، این اقدام با موارد مربوط به فرانسه و ژاپن که تنها یک سال قبل از ایران برنامهریزی اقتصادی خود را شروع کردند قابل مقایسه است. علی رغم پیشینه برجسته و طولانی برنامهریزی توسعه در سطح ملی، تلاش های برنامهای برای دستیابی به این مهم در سطح استانی مغشوش، پراکنده، فاقد حلقهها و فرآیندهای تکامل یافته و به شدت تحت تأثیر ساخت متمرکز نظام برنامهریزی ملی است.
برنامه عملیاتی چهارم توسعه استان گیلان، سند توسعه استان، برنامه آمایش سرزمین، سند اشتعال و سرمایهگذاری و سند توسعه روستایی استان نمونههایی از تجارب و تمرین توسعه طی دو دهه اخیر در استان گیلان به شمار ميرود. با توجه به کاستی های برنامهها و اسناد پیش گفته در پیوند زدن میان موجودیت های مجزا و نیز ضرورت های برخاسته از شرايط جديد کشور و استان، نقشه راه توسعه استان، گام ديگري براي استمرار کوشش های گذشته و بخش جداییناپذیری از تلاش ما برای تداوم توسعه استان است به نحوی که آیندۀ ما را از آیندۀ دیگر استان ها متمایز ميکند.
صرفنظر از تکنيک ها و روش هاي مورد استفاده در برنامهريزي، هدف از تهيه برنامههاي توسعه اقدام به نوع ويژهاي از آيندهپژوهي است تا با اتکاء به اولويت ها و ارزش هاي جامعه و صورتبندي انگارههاي علمي، آيندههاي محتمل را به آيندههاي ممکن و مطلوب تبديل نماييم. نقطه عزيمت چنين حرکتي ريشه در شناخت تغييرات شاخص ها و متغيرهاي کليدي و بررسي وضع موجود دارد. از اين رو پيش از هر اقدامي بايد تصوير روشني از وضع موجود در دست داشته باشيم. شناخت وضع موجود ما را به شناخت عدم تعادل ها و شکاف هاي موجود ميان آنچه که هست و آنچه که بايد باشد، رهنمون ميکند. بنابراين بيان روشن موقعيت نامعين مورد مطالعه و درک اينکه اکنون در کجاي توسعه يا توسعه نيافتگي ايستادهايم، نخستين گام در رويارويي با چالشهاي پيشرو برای دستیابی به توسعه طی دهه آینده ميباشد.