نوع همکاری : مجری
کارفرما : شهرداری مشهد
سال طرح : 1391
مشاهده سایر طرح های دانیال محمدزاده شادمهری
یکی از فعالیت هایی که همه ساله در اجراي طرح هاي معابر درون شهري و برون شهري توسط شهرداري ها و اداره راه وترابري دنبال می شود، بهسازي معابراست. با عنایت به حجم قابل توجه آسفالت معابردر پروژه هاي عمرانی از یک سو و محدودیت کارخانه هاي آسفالت، مشکلات گرانی قیر و معضلات زیست محیطی و دوام و پایداري کم آسفالت در برابر تغییرات جوي و مقاومت فشاري پایین از سوي دیگر، استفاده ازشیوه هاي نوین و یا مصالحی مناسب تردر روسازي معابر درون شهري و برون شهري به گونه اي که قابلیت بومی شدن را نیز داشته باشد، از جمله سیاست هاي حوزه ي عمران درون شهري و برون شهري و مورد تاکید بوده است. خوشبختانه در سال هاي اخیر با تلاش و پیگیري فراوان، مسئولین درصدد یافتن راه هاي جدید براي بالا بردن سطح کیفیت روسازي بوده اند. اما در تعدادي از مناطق کشور به دلیل عدم دسترسی به مصالح مناسب، رویه آسفالتی کماکان به عنوان تنها گزینه در اجراي رویه معابر مورد استفاده قرار می گیرد. طی سالیان طولانی که از آسفالت قیري به عنوان تنها گزینه در معابر استفاده گردیده است، شاهد آن بوده ایم که یکی از عمده ترین مشکلات معابر سواره رو در کشور ما، تخریب و تعویض هاي متوالی آسفالت می باشد که خسارت هاي هنگفتی را به اقتصاد ملی کشور تحمیل می نماید. از طرف دیگر، معضل زیست محیطی استفاده از هیدروکربن ها در ترکیب آسفالت قیري و همچنین دوام و پایداري کم و نامناسب آسفالت در برابر تغییرات جوي و سیکل هاي یخبندان و در نهایت آزاد شدن بهاي قیر و عرضه آن در بورس کالا و به تبع آن مشکلات متعدد پیش آمده جهت تهیه و خریداري قیر، از دیگر عواملی بودند که سبب گردید، آسفالت را به عنوان یک گزینۀ فراگیر در پروژه هاي عمرانی و راهسازي نپذیرفته و به دنبال یافتن گزینه هاي جایگزین براي آن باشیم. با عنایت به مطالب فوق و ضرورت هاي پیش آمده، ما بر آن آمدیم تا با بررسی مصالح و تکنولوژیهاي جدید، و با در نظرگرفتن پارامترهاي تاثیرگذار در این خصوص (شامل توجیه اقتصادي، سرعت و سهولت اجرا، کیفیت و شرایط نگهداري) امکان به کارگیري روش بتن غلطکی را در پروژه هاي عمرانی و راهسازي سنجیده تا شاید با این اقدام گامی در جهت بهبود کیفیت و افزایش ماندگاري پروژه ها برداشته شود. ایده بتن غلطکی براي کارگروه مشاوران جوان شهرداري منطقه 12 مشهد از آن جا شروع شد که متوجه شدیم امروزه در ایران سیمان، بسیار ارزان تر و فراوان تر از قیر و گازوئیل است. همان طور که می دانید به استناد بسیاري از خبر گزاري ها و روزنامه ها قیمت قیر در چند سال آخر چند برابر شده است .