نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
سال طرح : 1396
مشاهده سایر طرح های فاطمه رحیمی فیض آباد
هدف ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان جهت بهبود شیوه¬های کشاورزی، رفع نیازهای آموزشی کشاورزان و توانمندسازی آن¬ها از طریق برگزاری کلاس¬های آموزشی- ترویجی می¬باشد. در واقع ترویج کشاورزی از طریق آموزش¬های مختلف باعث رفع نیازهای آموزشی کشاورزان و ایجاد مهارت و دادن اطلاعات به آن¬ها در زمینه¬های مختلف می¬شود و زمینه بهبود زندگی و مدیریت کارآمد منابع تولید را برای آنان فراهم می¬سازد. از این رو، کلاس¬های آموزشی- ترویجی جایگاه مهمی در تحقق اهداف ترویج دارند. از طرف دیگر ارزیابی مداوم این ابزار آموزشی عامل مؤثری در موفقیت آن می‌باشد. یکی از راه¬های ارزیابی کلاس¬های آموزشی- ترویجی، ارزیابی به وسیله خود کشاورزان از طریق بررسی رضایت کشاورزان می¬باشد. این تحقیق به منظور بررسی میزان رضامندی کشاورزان از کلاس¬های آموزشی- ترویجی شهرستان الشتر و عوامل مؤثر بر آن طراحی و اجرا شد. جهت دستیابی به این هدف، این تحقیق از شاخص¬های رضامندی و چارچوب نظری تحقیق و از روش پیمایش به عنوان روش تحقیق استفاده نمود. جامعه آماری این تحقیق کشاورزان شهرستان الشتر در استان لرستان بودند که در این کلاس¬ها شرکت کرده بودند و به روش نمونه‌گيري طبقه¬ای سهمیه¬ای تصادفي (به نسبت زن و مرد) انتخاب گردیدند (240 نفر). نتایج تحقیق نشان داد، وجهه ظاهری کلاس¬های آموزشی- ترویجی بر انتظارات کشاورزان از کلاس¬های آموزشی- ترویجی، همچنین انتظارات بر کیفیت خدمات دریافتی، ارزش و رضامندی و کیفیت خدمات دریافتی بر ارزش دریافتی و رضامندی موثرند، از طرفی احساسات درک شده بر کیفیت خدمات دریافتی، ارزش و رضامندی و در نهایت ارزش بر رضامندی کشاورزان از کلاس¬های آموزشی- ترویجی مؤثر بوده¬اند. نتایج هم¬چنین نشان داد، قوی¬ترین شاخص در رابطه با سنجش رضامندی کلاس¬های آموزشی-ترویجی چارچوب نظری تحقیق و ضعیف¬ترین شاخص، شاخص سوئدی است. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود کلاس¬های آموزشی و افزایش رضامندی کشاورزان از کلاس¬های آموزشی- ترویجی ارائه گردیده است.