نقش ادراك از محيط كلاس درس، انگيزش پيشرفت تحصيلي و راهبردهاي فراشناختي در پيش بيني رضايت تحصيلي
1397/10/08 16:15:17
نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه تبريز
سال طرح : 1397
مشاهده سایر طرح های جعفر بهادري
هدف پژوهش حاضر نقش ادراك از محيط كلاس درس، انگيزش پيشرفت تحصيلي و راهبردهاي فراشناختي در پيش¬بيني رضايت تحصيلي بود. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 97-1396 خواهند بود که حجم آن بالغ بر 17000 نفر میباشد. با توجه به نوع پژوهش و تعداد متغیرهای مورد مطالعه از جامعه مورد مطالعه منطبق با جدول برآورد نمونه مورگان تعداد 400 نفر انتخاب شدند. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه رضايت تحصيلي ترك¬زاده و محترم، انگيزش پيشرفت تحصيلي هرمنس، راهبردهاي فراشناختي پنتريچ و ديگروت و ادراك از محیط کلاس فراسر و همكاران استفاده شد. تجزيه و تحليل داده¬ها با روش آماري ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه بين ادراك از محيط كلاس درس و مؤلفه¬هاي آن، راهبردهاي فراشناختي و انگيزش پيشرفت تحصيلي با رضايت تحصيلي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. از سويي نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه متغيرهاي ادراك از محيط كلاس درس و مؤلفه¬هاي آن، راهبردهاي فراشناختي و انگيزش پيشرفت تحصيلي مي¬توانند تغييرات رضايت تحصيلي را در دانشجويان پيش¬بيني كنند. بنابراين به محيط كلاس، راهبردهاي فراشناختي و انگيزش پيشرفت تحصيلي نقش مهمي در رضايت تحصيلي دانشجويان در تحصيل دارد.