نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه فرهنگیان
سال طرح : 1397
مشاهده سایر طرح های محمدباقر فرقانی اوزرودی
هدف این تحقیق، بررسی رابطه فشار روانی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی در معلمان تربیت بدنی و ارائه مدل بود. به این منظور، تعداد 132 نفر از معلمین تربیت بدنی شهرستان بابل به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور ارزیابی متغیرهای رابطه فشار روانی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی در معلمان تربیت بدنی شهرستان بابل و ارائه مدل از پرسشنامه¬ فشار روانیSOSS تجدید نظر شده کاظمی (1393)، پرسشنامه حمایت اجتماعی تعدیل شده نوربک (2013) (NSSQ ) و به منظور ارزیابی رضایت شغلی معلمین تربیت بدنی از پرسشنامه سنجش رضایت شغلی (JDI) استفاده شد. داده¬های گردآوری شده با استفاده از آزمون آماري همبستگي اسپیرمن و برای تعیین نقش میانجی رضایت شغلی از الگو سازي معادله ساختاري و تحليل رگرسيون ميانجي با بکارگیری نرم افزار آماری 22SPSS و نرم افزار تحلیل ساختارهای گشتاوری (AMOS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین فشار روانی معلمین تربیت بدنی و حمایت اجتماعی رابطه وجود دارد. بین فشار روانی معلمین تربیت بدنی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد. بین حمایت اجتماعی معلمین تربیت بدنی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد. بین عوامل فشار روانی معلمین تربیت بدنی و میزان تحصیلات، سن، سابقه خدمت رابطه وجود ندارد. ولیکن بین عوامل فشار روانی معلمین تربیت بدنی و وضعیت تاهل رابطه وجود دارد. حمایت اجتماعی به عنوان میانجی ارتباط بین فشار روانی و رضایت شغلی در میان معلمین تربیت بدنی تاثیر گذار است و اثر غیرمستقیم معیار فشار روانی بر رضایت شغلی معلمین تربیت بدنی از طریق حمایت اجتماعی معنادار است.