نوع همکاری : مجری
کارفرما : شهرداری کرج و معاونت راهنمایی و رانندگی کرج
سال طرح : 1391
مشاهده سایر طرح های مجيد عزتي مصلح
در این طرح ، طراحی و ساخت سرعتگير الاستيكي و آيروديناميكي با مدیریت بنده انجام گرفته و حائز رتبه و ایده برتر در جشنواره بین المللی جوایز تحقیق و توسعه شده است
مقدمه
ارتقاء سطح ايمني در شبكه معابر شهري نقش مهمي در افزايش اعتمادپذيري و كارايي شبكه حمل ونقل دارد و يكي از مهمترين پارامترهاي موثر در افزايش ايمني در شبكه معابر كنترل سرعت وسايل نقليه در سطح معابر و تقاطعات مي باشد بطوريكه موجب افزايش ايمني عبور عابر پياده و كاهش تعداد و شدت تصادفات بين وسايل نقليه مي گردد . در اين راستا سرعتگيرها نقش مهمي در كاهش سرعت وسايل نقليه در طول معبر و محل تقاطعات ايفا مي كنند . سرعتگيرهاي مختلفي ( سرعتگير پلاستيكي ، سرعتگير آسفالتي و سرعتكاه آسفالتي ذوزنقه اي ) در سطح شهر ها مورد استفاده قرار می گیرند .
گزارشات متعددی در مورد اولین سرعتگیر وجود دارد که قدیمی ترین این گزارشات توسط New York Times و در تاریخ 7 ژوئن سال 1906 منتشر شده است. طبق این گزارش اولین سرعتگیر دنیا در Chatham واقع در New Jersey نصب شده است. این سرعت گیر در نزدیکی محل عبور عابرین پیاده نصب شد و در حدود 5 اینچ(12 تا 13 سانتیمتر) ارتفاع داشت. البته در آن زمان میانگین حداکثر سرعت اتومبیل ها 50kmh بود. طبق گزارش انجمن مهندسین حمل ونقل(ITE), اولین سرعتگیر در اروپا در سال 1970و در شهر Delft هلند ساخته شد.
اهداف نصب سرعت گير
روزانه شاهد حوادث دلخرشي ناشي از تصادفات درون جاده اي هستيم كه منشأ اصلي آن سرعت بالاي وسائط نقليه اي است كه واقعا" براي مردم و ساكنين هر نقطه در هر لحظه خطرآفرين خواهد بود لذا جهت مهار كردن سرعت بالاي انها كه معمولا" به اسم سرعت طرح در بين افراد اهل فن صحبت به ميان مي آيد و جلوگيري از حوادث ناگوار ناشي از اين سرعت مخصوصا" در ورودي هاي اصلي شهر كه مي بايست سرعت را ازkmh 90 به kmh 50 تقليل بابد تا چنانچه برخوردي ناشي از اين سرعت حادث گردد ضايعات ايجاد شده به حداقل ممكن برسد. پس بايستي بتوان برخوردها را كنترل و تقريبا" مهار كرد. براي بوقوع پيوستن اين مهم مي بايست چاره اي انديشيد كه راه چاره به حداقل رساندن وسيله نقليه است كه متأسفانه عده زيادي از رانندگان اين موضوع را رعايت نمي كنند و به محدود افرادي ملزم خواهد بود. لاجرم براي تنظيم سرعت در مدخل ورودي شهر به سرعت مجاز تعيين شده مانعي جهت اين امر طراحي شده است كه آنرا سرعت گير ناميده اند. مشخصات فني سرعت گير بر اساس سرعت طرح طراحي شده است و مشخصات معماري و سازه اي سرعت فوق الذكر شامل شيب ورودي – شيب ثابت و شيب خروجي خواهد بود كه اين مشخصه ها باعث مي شود به هدف اصلي تقليل سرعت دسترسي پيدا كنيم به همين دليل شهرداري ها تصميم به اجراي سرعت گيرهايي در مدخل هاي ورودي شهر و خیابان های داخل شهر مي نمايند كه اميدوارم با اجراي سرعت گيرهاي خاص، گام مثبتي در جهت پيشبرد هداف عاليه شهرداري برداشته و همچنين از حوادث ناگوار و تلخ كه تاكنون با آن مواجه بوده ايم جلوگيري بعمل آيد.
بعضاً نصب سرعت گيرهاي غيرمجاز و غيراستاندارد موجب بروز حوادثي مي گردد اين سرعت گيرها نه تنها براي خودرو بلكه به دليل عدم امكان كنترل خودرو، براي ساير خودروها و افرادي كه در اطراف آن تردد ميكنند حادثه ساز شده و موارد زيادي اتفاق افتاده است كه خودروها با زدن ترمز پيش از سرعتگير موجب بروز تصادف در محل شدهاند. از سوي ديگر بعضاً موتورسيكلتها نيز در شب به دليل مشخص نبودن برخي از اين سرعتگيرها با حوادثي مواجه شدهاند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته براي افزايش ايمني جاده هاي درون شهري مي توان روشهاي تجربه شده و نوين آگاهسازي و آرامسازي ترافيك مانند استفاده از علائم و تجهيزات افقي و عمودي، خطوط ارتعاشي و سرعتگيرهاي مجاز استفاده نمود.
سرعتگيرهاي پلاستيكي به دليل شكستگيهاي مكرر و خارج شدن پيچهاي آنها به دلايل مختلف بعضا موجب بروز خسارت به برخي خودروها مي گردد كه بر اين اساس جمعآوري آنها در دستور كار شهرداري ها قرار گرفته است.
بنابراين با توجه به تفاصيل فوق سرعت گيرهاي غيرمجاز در شهرها جهت جمع آوري شناسايي شدهاند كه جمعآوري اين سرعتگيرها و نصب سرعتگيرهاي جديد نيازمند انسداد معبر است كه شهرداري ها سرعتگيرهايي را كه ارتفاع بيش از حد داشته و پروفيل آنها غيراستاندارد است مي بايست جمع آوري نمايد..
سرعت گير و ضرورت استفاده از آن
با توجه به رشد وسائط نقليه و کند بودن رشد شاخصه هاي ايمني اکنون تنها راه ايمن سازي پايدار در محورهاي مواصلاتي استان در جهت آرام سازي ترافيك و كاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن استفاده از سرعت گير اعم از آسفالته و پلاستيكي مي باشد .
بنا به تعريف سازمان جهاني بهداشت (who) سلامتي تنها نداشتن درد و بيماري نيست بلكه سلامتي داشتن رفاه جسمي است . امروزه با تغيير شكل بيماري ها ، سيماي سلامت نيز تغيير يافته است .
در گذشته بيماريهاي واگيردار و عفوني بيشترين عامل مرگ و مير محسوب مي شدند در حالي كه اكنون بيماريهاي مزمن و غير واگيرحرف اول را زده و جايگاه ويژ ه اي در جدول آمار مرگ و مير به خود اختصاص داده اند. بر همين اساس بعد از بيماريهاي قلبي عروقي ، حوادث و سوانح بيشترين تلفات انساني و بالاترين رقم هزينه هاي درماني و خسارات مالي را نشان داده و نه تنها موجب از بين رفتن نيروهاي مولد ،سازنده و توليد كننده جامعه شده بلكه عوارض و آسيب هاي اجتماعي فراواني را نيز به بار آورده اند .
سالانه مرگ 2/1 ميليون نفر در سراسر جهان در اثر تصادفات جاده اي و حوادث ترافيكي و كشته شدن حدود 24 هزار نفر از هموطنان مان در كشور فاجعه اي است كه با به جا گذاشتن عوارض غير قابل جبران ، هشداري جدي براي مسافران و برنامه ريزان سلامت و بهداشت كشور محسوب مي گردد.
در تقسيمات كشوري شاخص هاي ترافيك و رعايت مقررات و احترام به قوانين متغيير است . به دلايل مختلف رشد فرهنگي در مناطقي سريعتر و در مناطقي ديگر كندتر انجام گرفته كه كلان شهر ها از مصاديق مناطق توسعه يافته و با فرهنگ پيشروتر مي باشند. اين رشد نيافتگي در همه زمينه ها خود را نشان داده است كه در مبحث تصادفات نيز جايگاه ويژ ه اي را به خود اختصاص داده است .
تردد روزانه بيش از 2000 دستگاه انواع سوخت كش كه در مقاطعي از زمان به 6000 دستگاه نيز رسيده است و استفاده از رانندگان غير ايراني و فاقد گواهينامه و افراد كم سن و سال و مهاجرت افراد مختلف ازساير نقاط كشور جهت اهداف سودجويانه كه غالبا نيز بي سواد يا كم سواد مي باشند و با فرهنگ ترافيك بيگانه اند و غالب بودن روحيه قانون گريزي و نه قانون مداري و تفكر مديريت مردم مداري (مردم داري ) و حاكم بودن رابطه بر ضوابط و . . همه و همه شرايطي را فراهم آورده اند كه كنترل ترافيك را به چالش كشيده باعث به خطر افتادن جان شهروندان و از دست رفتن سرمايه ها شده اند .
از طرفي گستردگي بيش از حد حوزه استحفاظي و آسفالت بودن غالب راه هاي روستايي كه از كمترين استاندارد ها برخوردارند، با عرض 2 تا 6 متر و فاقد شانه مناسب و فاقد تابلو و علايم عمودي و افقي و مناطق مسكوني و مدارس حاشيه راه و تقاطع هاي فاقد ايمن سازي كه هيچگونه ساماندهي نيز صورت نپذيرفته بيش از پيش ايمني را به خطر انداخته و از دلايل اصلي تصادفات مي باشد.
به نظر مي رسد در حال حاضر تنها راه سريع الاثر در كنترل و كاهش تصادفات استفاده از سرعت گير اعم ازآسفالته و پلاستيكي مي باشد .
گرچه ادارات راه و ترابري و ساير مسولين به علت پيامد هاي منفي سرعت گير هاي معمولي نظير آسيب رسيدن به خودرو ،احتمال به خطر افتادن جان سرنشينان خودرو در صورت عبور با سرعت غير مجاز با بي احتياطي راننده در حين عبور و در نهايت انحراف خودرو و احساس عدم امنيت رانندگان و سرنشينان در برابر آن مقاومت مي نمايند ولي بايد پذيرفت وضعيت خاص و ويژه مي طلبد تا با بومي سازي دستور العمل ها در حالي كه پرداختن به زير ساخت ها و تعريض و جدا كردن مسيرهاي رفت و برگشت مستلزم گذشت ساليان دراز مي باشد به نصب سرعت گير بصورت « فورس ماژور» نگريسته شود و در اجراي طرح هاي اضطراري و پايلوت قديمي در راه افزايش ايمني معابر برداشته شود ، در حالي كه در آمريكا براي راه هاي بالاي 80 كيلومتر سرعت ، به تناسب شرايط ، سرعت گير نصب مي شود نصب سرعت گير در جاده ها باعث مي شود كه رانندگان از افزايش بيش از حد سرعت خودداري كرده و ناخودآگاه سرعت خودرا كاهش دهند.
جاده هاي مواصلاتي و بين شهري مي توان از سرعت گير هاي الاستيكي و آيروديناميكي با اشكال مناسب و متنوع برای نخستین بار در جهان استفاده نمود .
اين سرعت گير ها از لاستيك هاي فرسوده ساخته شده و داراي مقطع محدب مي باشد و از نظر زيست محيطي اين مواد به طور كامل قابل بازيافت مي باشند . اين سرعت گيرها در مسير هايي كه حداكثر سرعت 50 كيلومتر است ،در معابر داراي شيب زياد، دوطرف گذرگاه عبور دانش آموزان ،دو طرف گذرگاه مراكز پزشكي نصب خواهد شد. از بديهيات است که فرهنگ سازي در گذر ساليان متمادي اثر بخش خواهد بود و نيز اصلاح و تعريض معابر ، جداكردن باندهاي رفت و برگشت نيز زمان بر مي باشد ، و از آنجايي كه ايمن سازي و ساماندهي مناطق مسكوني و مدارس حاشيه راه و تقاطع ها نيز عملا براي ادارات راه و ترابري مقدور نمي باشد كما اينكه تاكنون نتوانسته اند حتي يك منطقه را برابر دستورالعمل هاي مربوطه ايمن سازي نمايند و از طرفي هرروز برتعداد وسايل نقليه و نيز رانندگان افزوده مي شود و رشد ساير شاخصه هاي ايمني بسيار كند و بلكه در حد توقف مي باشد به نظرمي رسد تنها راه ايمن سازي پايدار تا زمان تكميل پروژه ها و اصلاح آنها استفاده از سرعت گيرهاي الاستيكي و آيروديناميكي مي باشد.
با توجه به رشد وسائط نقليه و کند بودن رشد شاخصه هاي ايمني اکنون تنها راه ايمن سازي پايدار در محورهاي مواصلاتي در جهت آرام سازي ترافيك و كاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن استفاده از سرعت گير الاستيكي و آيروديناميكي مي باشد. گستردگي بيش از حد حوزه استحفاظي شهرداري ها و آسفالت بودن غالب راه هاي روستايي كه از كمترين استاندارد ها برخوردارند، با عرض 2 تا 6 متر و فاقد شانه مناسب و فاقد تابلو و علايم عمودي و افقي و مناطق مسكوني و مدارس حاشيه راه و تقاطع هاي فاقد ايمن سازي كه هيچگونه ساماندهي نيز صورت نپذيرفته بيش از پيش ايمني را به خطر انداخته و از دلايل اصلي تصادفات مي باشد. به نظر مي رسد در حال حاضر تنها راه سريع الاثر در كنترل و كاهش تصادفات استفاده از سرعت گير مي باشد كه جهت ساخت اين نوع سرعت گيرها مي بايست يك كارگاه توليدي راه اندازي نمود كه در اين كارگاه چندين نفر بطور مستقيم و غير مستقيم مي توانند مشغول بكار شوند.
در صورت پیاده شدن این ایده در عمل، علاوه بر مصرف کنندگان موجود در بازار به دلیل نوآوری در طراحي، سایر مصرف کنندگان اعم از شهرداري ها، سازمان زيبا سازي شهري، راه و ترابري و ديگر سازمان ها مي توانند از اين ایده و طرح ( ساخت سرعتگیر الاستیکی و آیرودینامیکی با استفاده از لاستیک های مستعمل) جهت جلوگيري از حوادث و كنترل سرعت اتومبيل ها در امكان و معابر خاص استفاده نمايند.
نصب سرعت گيرهاي غيرمجاز و غيراستاندارد موجب بروز حوادثي مي گردد اين سرعت گيرها نه تنها براي خودرو بلكه به دليل عدم امكان كنترل خودرو، براي ساير خودروها و افرادي كه در اطراف آن تردد ميكنند حادثه ساز شده و موارد زيادي اتفاق افتاده است كه خودروها با زدن ترمز پيش از سرعتگير موجب بروز تصادف در محل شدهاند. از سوي ديگر بعضاً موتورسيكلتها نيز در شب به دليل مشخص نبودن برخي از اين سرعتگيرها با حوادثي مواجه شدهاند. بر اساس مطالعات صورت گرفته براي افزايش ايمني جاده هاي درون شهري مي توان روشهاي تجربه شده و نوين آگاهسازي و آرامسازي ترافيك مانند استفاده از علائم و تجهيزات افقي و عمودي، خطوط ارتعاشي و سرعتگيرهاي مجاز الاستيكي و آيروديناميكي با نصب علائم شبرنگ و شب نما استفاده نمود.
سالانه ۲۰۰ هزار تن لاستیک در داخل کشور تولید و مصرف می شود که حداقل یک پنجم آن در هر سال از بین می رود ولی هیچگونه صنعت بازیافتی در این خصوص در کشور ما وجود ندارد.
يكي از مشكلات بشر در قرن حاضر، مشكل دفع زبال هها و مواد زايد ناشي از توليدات كارخان هها و ساير فن آور يهاي جديد است . افزايش تعداد وسايل نقليه به نوبه خود باعث افزايش مواد اضافي نظير لاستيك هاي فرسوده شده است كه علاوه بر آلودگي محيط زيست باعث اشغال فضا در كشورهاي مختلف گرديده است. ساليانه در دنيا ميزان بسيار زيادي از تاير مستعمل توليد مي شود آمار ارائه شده در اين مورد عددي بالغ بر 6 ميليون تن در سال را نشان مي دهد كه بيانگر % 2 كل ضايعات جامد دنيا مي شود . استفاده مجدد از اين مواد زايد در راهسازي مقوله جديدي است كه مورد توجه متخصصان قرار گرفته و تحقيقات متعددي در اين رابطه صورت گرفته است. استفاده از تایرهای فرسوده علاوه بر کمک به پاکسازی محیط زیست و راهی برای دستیابی به زمین پاک، می تواند مزایای دیگری همچون کاهش قیمت تمام شده و افزایش کارآیی را به دنبال داشته باشد که نیازمند مدیریت قوی در بخش مواد زاید و جامد است.
لاستیک های مستعمل، زباله های مخصوصی هستند که از لحاظ شیمیایی، اندازه، حالت و شکل با زباله های دیگر تفاوت دارند. لاستیک ها از مواد پلیمری تشکیل شده اند که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی شوند. در بسیاری از موارد، لاستیک های مستعمل روی هم انباشته شده و به شکل کوهی از زباله، مناظر زشتی را به وجود آورده که خطر آتش سوزی را نیز به همراه دارند.
یکی از راه های بازیافت و استفاده از این لاستیک های فرسوده و مستعمل پودر نمودن این لاستیک ها و در نهایت پس از فراوری آن در ساخت سرعتگیرهای الاستیکی و آیرودینامیکی از آنها استفاده نمود.
این نوع سرعت گيرها را به عنوان یک تکنولوژی جدید و فناوری نوین به سایر کشورهای دیگر می توان صادر نمود. در اين نوع سرعت گيرها نيازي به رنگ آميزي مجدد بر روي آن نخواهيم داشت و قابلیت پیاده سازی بر روی سطح معابر ر ا در عرض چند ساعت خواهد داشت. بدليل بازيافت پذيري سرعت گير الاستيكي قابلیت سازگاری خوبی با محیط زیست اطراف ما ر ا دارد و قابليت رويت پذير بودن سرعتگير در شب و مناطقي كه روشنايي محدود ، كم و يا بدون روشنايي مي باشد بسيار خوب و بالا خواهد بود كه با استفاده از لاستيك هاي فرسوده و مستهلك مواد اوليه مورد نياز جهت ساخت سرعت گير فراهم مي گردد. همنچنين قابليت تعويض پذيري ساده و آسان به سريعترين روش ممكن امكان پذير مي باشد و نيز بدليل دارا بودن خاصيت الاستيكي و آيروديناميكي سرعتگير به جلوبندي اتومبيل آسيب كمتري وارد خواهد شد. هزينه هاي مالكين اتومبيل در تعميرات جلوبندي اتومبيل خود بدليل كاهش آسيب با توجه به خاصيت الاستيكي سرعتگير كاهش چشم گيري خواهد داشت. استفاده از شبرنگ هاي ويژه در انتها و ابتداي سرعتگير جهت رويت پذير بودن آن يكي ديگر از فوايد اقتصادي و فرهنگي طرح خواهد بود. همچنين در اين نوع اختراع تعريف استاندار جهاني و يكسان از لحاظ ابعاد (طول-عرض-ارتفاع) براي نخستين بار در نوع خود صورت مي گيرد.كاهش زمان تعويض سرعتگيرهاي فرسوده به آساني مشهود خواهد بود. قابليت استفاده مجدد از سرعتگيرهاي فرسوده جهت توليد مواد اوليه براي ساخت سرعتگيرها و در نتيجه كاهش آلايندگي زيست محيطي فراهم مي گردد. قابليت و امكان استفاده از اين نوع سرعتگيرها در هر مسير و مكان مورد نياز فراهم خواهد بود. كاهش تصادف در سطح معابر شهري و در نتيجه كاهش ترافيك شهري ميسر خواهد بود. سرعتگير مورد نظر داري زيبايي لازم و بسيار عالي جهت استفاده در سطح معابر شهري مي باشد. بدليل خاصيت الاستيكي سرعتگير در فصول گرم و منطق گرمسير برخلاف سرعتگيرهاي آسفالتي هيچ گونه فرورفتگي (ناهمواري) در سطح آن ايجاد نمي گردد و نيز از كندن آسفالت سطوح خيابان جهت تعمير و مرمت سرعتگيرها جلوگيري خواهد شد. ايمني بيشتر در سطح معابر و نقاط پر تردد برقرار خواهد شد. همچنين سرعتگيرهاي الاستيكي نسبت به سرعتگيرهاي معمول آسفالتي داراي نسبت وزني بسياركمتري مي باشند (سبكتر مي باشند). در پايان شايان ذكر است كه قابليت حمل و نقل ساده و آسان سرعتگيرها به هر مكاني به سادگي فراهم خواهد بود.
سرعت گير الاستيكي و آيروديناميكي برای نخستین بار در ایران و در جهان ابداع گردیده كه به شیوه ای کاملاً متفاوت و از فناوری های نوین و متمایز بهره گرفته و با استفاده از متدي خاص، خواص شیمیایی لاستيك هاي فرسوده را تغيير داده و از ترکیب آلياژهاي خاص لاستيك ها استفاده می گردد که باید یادآور گردید که این نوع شیوه ساخت سرعت گيرها مورد مشابهی ندارد و در سایر کشورها سابقه ای در رابطه با ساخت اين نوع سرعت گيرها گزارشي ارائه نگردیده است.
دلايل دال بر جديد بودن محصولات توليدي كارگاه:
1- تنوع در طرح و طراحي سرعت گير الاستيكي و آيروديناميكي
2- تنوع در نوع ابعاد و اشکال هندسی سرعت گير الاستيكي و آيروديناميكي
3- تنوع در نوع رنگهای بکار رفته
4- تنوع در نوع و کیفیت سرعت گير الاستيكي و آيروديناميكي
5- تنوع در نوع مواد بکار رفته شامل لاستيك، تيوب فرسوده و غیره
6- تنوع در مواد مصرفی اولیه
7- تنوع در ساختار محصولات متناسب با مکان ، فرهنگ و قوانين ترافيكي كشور
8- برای نخستین بار به شیوه منحصر به فرد در سطح جهان انجام گرفته.
9- نيازي به رنگ آميزي مجدد بر روي سطح سرعتگير نخواهيم د اشت.
10- هیچگونه مورد مشابهي را در هیچ جای جهان نمی توان مشاهده نمود.
11- قابلیت پیاده سازی بر روی سطح معابر ر ا در عرض چند ساعت خواهد داشت.
12- قابلیت سازگاری خوبی با محیط زیست اطراف ما دارد.
12- قابليت رويت پذير بودن سرعتگير در شب و مناطقي كه روشنايي محدود و كم و يا بدون روشنايي مي
باشد
14- دارا بودن خاصيت الاستيكي سرعتگير
15- دارا بودن خاصيت آيروديناميكي سرعتگير
16- استفاده از لاستيك هاي فر سوده و مستهلك جهت تهيه و توليد مواد اوليه مورد نياز
17- قابليت تعويض پذيري ساده و آسان به سريعترين روش ممكن
18- استفاده از شبرنگ هاي ويژه در انتها و ابتداي سرعتگير جهت رويت پذير بودن آن
19- تعريف استاندار جهاني و يكسان از لحاظ ابعاد (طول-عرض-ارتفاع) براي نخستين بار در نوع خود
20-كاهش زمان تعويض سرعتگيرهاي فرسوده
21- قابليت استفاده مجدد از سرعتگيرهاي فرسوده جهت توليد مواد اوليه بري ساخت سرعتگيرها
22- قابليت و امكان استفاده از اين نوع سرعتگيرها در هر مسير و مكان مورد نياز
23- بدليل قابل رويت پذير بودن سرعتگير به سادگي از فواصل دور و در نقاط تاريك رانندگان اتومبيل 24-
فرصت لازم و كافي جهت كاهش سرعت اتومبيل خود را خواهند داشت.
25- كاهش آلودگي محيط زيست بدليل استفاده مجدد از لاستيك هاي فرسوده و مستعمل جهت تهيه مواد
اوليه
26- سرعتگير مورد نظر داري زيبايي لازم و بسيار عالي جهت استفاده در سطح معابر شهري مي باشد.
27- بدليل خاصيت الاستيكي سرعتگير در فصول گرم و منطق گرمسير برخلاف سرعتگيرهاي آسفالتي هيچ
گونه فرورفتگي (ناهمواري) در سطح آن ايجاد نمي گردد
28- از كندن آسفالت سطوح خيابان جهت تعمير و مرمت سرعتگيرها جلوگيري خواهد شد.
29- ايمني بيشتر در سطح معابر و نقاط پر تردد برقرار خواهد شد.
30- سرعتگيرهاي الاستيكي نسبت به سرعتگيرهاي معمول آسفالتي داراي نسبت وزني بسياركمتري مي
باشند (سبكتر مي باشند).
31-قابليت حمل و نقل ساده و آسان سرعتگيرها