چگونه توانستیم دانش آموزان گریزان از ورزش مدرسه مان را به فعّالیّت های تربیت بدنی علاقمند کنیم؟
1394/04/26 16:29:08
نوع همکاری : همکار
کارفرما : آموزش و پرورش شهرستان بابل
سال طرح : 1391
مشاهده سایر طرح های محمدباقر فرقانی اوزرودی
کودکان سرمايه¬هاي ارزشمند و سازنده آينده جامعه هستند. آموزش و پرورش در دوره کودکي که زمان شکل¬گيري شخصيت و ايجاد عادات مختلف و پيشگيري از بروز مشکلات است، آينده فرد و جامعه را بنا مي نهد و مسير حرکت مملکت را مشخص ميسازد، توجه به مسائل و مشکلات کودکان باعث پيشرفت و ترقي جامعه مي¬شود و غفلت در رفع مشکلات آنان، خسارات جبران ناپذيري به بار مي¬آورد.
بیان مسئله: دو نفر از آن دانش آموزان بر خلاف 30 نفر ديگر بسيار گوشه¬گیر و باهم بوده و با دیگران ارتباط کلامی و مشارکت زیادی در کلاس برقرار نمی¬کردند. هنگام ورزش که در حیاط مدرسه به علت تعداد زیاد بچه¬ها مخفیانه به کلاس می¬رفتند تا از فعالیت بدنی فرار کنند و احتمالاً چاقی و کم¬تحرکی آنها سبب شده بود تا آنها نتوانند خود را در حد و اندازه دیگران در هنگام فعالیت¬های بدنی ببینند.
سوأل: چگونه ميتوانم اعتماد به نفس دانشآموزان مورد نظر را بالا ببریم و با چه اقداماتي ميتوانم ارتباط آنها را با ورز و دانشآموزان همكلاسی برقرار كنیم؟
روش¬هاي جمعآوري اطلاعات
مشاهده، مصاحبه، استفاده از پرسشنامه، اسناد و مدارک
ارزيابي نتايج
گوشه¬گيري و فرار از ورزش عوامل مهمي است که مانع برقراري ارتباط او با دانش آموزان کلاس مي¬باشد با راهکارهايي که(در اقدامات) اجرا کردم. اعتماد به نفس پيدا کردند و سازگاري اجتماعي آنها بيشتر شد. پذيرش حس مسئوليت پذيري و ايجاد حس تعاون و همکاري در بين دانش آموزان کلاس و از بين رفتن عقده خود کم بيني، تحرك براي يادگيري بيشتر در دانش آموزان مورد نظر بيشتر شد. کم کم روحيه خجالتي و منزوي آنها تبديل به روحيه شاد و علاقمند به جمع شد. رفتار آنها در کلاس با دانش آموزان نيز خيلي بهتر شده و پذيرش دانش آموزان کلاس نسبت به آنها بيشتر شده است. البته این کار در یک فرآیند همه جانبه و با بکارگیری عوامل یاد شده در اطلاعات اقدام پژوهی و با همکاری خانواده افراد یادشده امکان پذیر شد.