چگونه توانستیم معلمین تربیت بدنی شهرستان بابل را به استفاده از فناوری اطلاعات در مدرسه علاقمند کنیم؟
1394/04/26 16:58:14
نوع همکاری : همکار
کارفرما : آموزش و پرورش شهرستان بابل
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدباقر فرقانی اوزرودی
امروزه فناوري اطلاعات به عنوان یکی از تکنولوژي¬هاي نوین بشري نه تنها خود دستخوش تحولات و تغییرات ژرفی شده است، بلکه به سرعت در حال تأثیرگذاري بر روي الگوهاي زندگی، روش تحقیق، آموزش، مدیریت، مسائل امنیتی و دیگر زمینه هاي زندگی انسان است. آگاهی و استفاده کم معلمین تربیت بدنی از فناوری اطلاعات در آموزش و عدم توجه به راهبردهای کلان سند تحول بنیادین مبنی بر «بهره مندی هوشمندانه از فناوری های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی (هدف-های کلان 3، 2، 1، 5 و 7)» محققین را بر آن داشت تا به این مسئله فکر کنند که چگونه باید معلمین تربیت بدنی را به سوی استفاده از این فناوری در تعلیم و تربیت دانش آموزان در ساعت تربیت بدنی سوق داد؟ چگونه و با چه اقداماتي ميتوانیم معلمین تربیت بدنی شهرستان بابل را به استفاده از فناوری اطلاعات در مدرسه علاقمند كنیم؟ نمونه اقدام پژوهی شامل 212 نفر از همکاران تربیت بدنی(زن و مرد) رسمی شاغل در مدارس بابل بودند که پس از انجام اقدامات محققین در زمینه آشنایی با فناوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه استاندارد شده توصیف وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات کلاته آهنی (1388) مورد ارزیابی قرار گرفتند و که نتایج نشان داد پس از انجام اقدامات محققین میزان استفاده از فناوری اطلاعات در میان معلمین افزایش یافت. بر اساس یافته های این اقدام پژوهی بین مهارت استفاده از فناوری اطلاعات توسط آزمودنیها و میزان نیاز به آموزش آنها از این فناوری ارتباط معنی داری اما در جهت معکوس وجود دارد. یعنی اینکه هر اندازه میزان مهارت استفاده از فناوری اطلاعات بالاتر میرود میزان نیاز به آموزش کاهش پیدا میکند. در نتیجه میزان نیاز به آموزش در معلمان تربیت بدنی در تحقیق احساس می شود، که پیشنهاد می شود با برگزاری دوره های ضمن خدمت در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات نسبت به آموزش معلمان اقدام شود.