نوع همکاری : مجری
کارفرما : اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی
سال طرح : 1397
مشاهده سایر طرح های مریم حافظیان
پژوهش حاضر به شناسایی مولفه های کنترل پرخاشگری و خشونت و تاثیر آموزش مهارتهای آن در بین جوانان استان خراسان شمالی پرداخت. روش پژوهش در بخش اول از نوع کیفی و کمّی و در بخش دوم طرح تحقیق نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل جوانان خراسان شمالی بود. برای نمونه گیری بخش اول، در مطالعۀ کیفی از نمونه گیری در دسترس در بخش کمّی از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. در بخش کیفی تعداد 29 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه نامحدود بر اساس فرمول استیونس(2002) که تعداد نمونه بر اساس تعداد سوالات و پارامترها بود، 255 نفر به عنوان نمونه در بخش اول در پژوهش مشارکت داشتند. روش پژوهش در بخش دوم طرح تحقيق نیمه آزمايشي بود بدین صورت که تعداد 40 نفر در گروه آزمايش و گواه انتخاب شدند و نمرات آنها استخراج شد. سپس آموزش مهارتهاي خشم و پرخاشگری بر اساس مؤلفه های شناسایی شده طی 8 جلسه آموزشی،آموزش داده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش اول شامل مصاحبه و پرسشنامۀ محقّق ساخته و در بخش دوم پرسشنامه خشم و پرخاشگری ناصری(1397) بود. بعد از تأئید روایی، پایایی پرسشنامه محقق ساخته 90/0 و پرسشنامه خشم و پرخاشگری 92/0 از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارهای اس پی اس اس 24 و AMOS16 انجام گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه های عمیق و اکتشافی و کدگذاری و تحلیل محتوای متن مصاحبه ها و در عین حال مطابقت آن ها با مبانی نظری، نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که 32 مولفه در کنترل خشم و پرخاشگری شناسایی شد که این مولفه ها در دوبخش روش های کوتاه مدت و روش بلند مدت در کنترل خشم و پرخاشگری قرار گرفتند که از بین آن ها مؤلفه اعتقادات و مذهب با بار عاملی 77/0 و مؤلفه ورزش کردن با بار عاملی 75/0 ، بالاترین ضریب تاثیرگذاری و مؤلفه شمردن اعداد با بار عاملی 48/0 کمترین ضریب تاثیرگذاری را از دیدگاه پاسخگویان داشت. نتایج در بخش دوم پژوهش در بخش اجرای جلسات آموزشی بر اساس مولفه های شناسایی شده در جهت کنترل خشم و پرخاشگری نشان داد تأثیر آموزش مهارت های کنترل خشم و پرخاشگری در گروه‌های آزمایش و کنترل در بین جوانان از نظر آماری در سطح (001/0>P) معنادار است. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های کنترل خشم و پرخاشگری بر اساس مولفه های شناسایی شده در بین جوانان خراسان شمالی مؤثر می باشد.