چگونه توانستیم مهارت های پژوهش را با استفاده از فناوری اطلاعات در دانش آموزان پایه ی اول دوره ی دوم متوسطه افزایش دهیم ؟
1394/04/26 18:20:18
نوع همکاری : مجری
کارفرما : آموزش و پرورش بابل
سال طرح : 1393
مشاهده سایر طرح های محمدباقر فرقانی اوزرودی
امروزه فناوري اطلاعات به عنوان یکی از تکنولوژي¬هاي نوین بشري نه تنها خود دستخوش تحولات و تغییرات ژرفی شده است، بلکه به سرعت در حال تأثیرگذاري بر روي الگوهاي زندگی، روش تحقیق، آموزش، مدیریت، مسائل امنیتی و دیگر زمینه هاي زندگی انسان است. هر جامعه¬ای در پی بهبود کیفیت و کمیت زندگی شهروندان خود می¬باشد و در این فرآیند همواره با تحولات زیادی در ابعاد مختلف علمی مواجه است که این تحولات سیر صعودی خود را تا کنون حفظ نموده است. آگاهی و استفاده کم معلمین از فناوری اطلاعات در آموزش و عدم توجه به راهبردهای کلان سند تحول بنیادین مبنی بر «بهره مندی هوشمندانه از فناوری های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی» محققین را بر آن داشت تا به این مسئله فکر کنند که چگونه باید دانش آموزان را به سوی استفاده از این فناوری در پژوهش سوق دهند؟
این پژوهش از نوع اقدام پژوهی می¬باشد که بر روی دو کلاس پایه اول دوره¬ی متوسطه دوم صورت پذیرفت. برای گردآوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد شده کلاته آهنی (1388) و محقق ساخته سیدنژاد (1391)، مشاهده، مصاحبه، اسناد و مدارک و کتابخانه استفاده شده است که داده¬های حاصله با استفاده از توصیف آماری جدول¬ها و نمودارها و همچنین تحلیل مفاهیم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته¬های حاصل از این پژوهش با توجه به شواهد یک و شواهد دو نشان می¬دهد که دانش آموزان این دو کلاس پس از پایان اقدامات پیشنهادی انجام شده، توانستند در حد بالایی به مهارت¬های پژوهش با استفاده از فناوری اطلاعات دست یابند. به طوری که تعداد افراد پژوهشگر در این دو کلاس از 2 نفر در قبل از اقدام پیشنهادی به 63 نفر بعد از انجام اقدامات افزایش یافت.