نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های دکتر کریم اسگندری
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاء سطح مهارت¬های ارتباطی فرماندهان با سربازان دوره آموزشی در مرکز 02 شهید انشایی نزاجا مي¬باشد. عوامل بسیاری بر مهارت¬های ارتباطی فرماندهان با سربازان مؤثر است که در تحقیق حاضر عوامل مؤثر بر مهارت¬های ارتباطی فرماندهان با سربازان دوره آموزشی با مطالعه کتب، مقالات، اسناد موجود و تحقیقات انجام شده در سه عامل؛ 1. عوامل فردی، 2. عوامل سازمانی و 3. عوامل محیطی در نظر گرفته شده است. جامعه آمار تحقیق حاضر فرماندهان گردان¬ها و گروهان¬های مستقر در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا در تهران می¬باشد که تعداد آن¬ها 108 نفر است که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه آماری به عنوان نمونه آماری نیز در نظر گرفته شده است. ابزار جمع آوري اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه مي¬باشد كه پس از سنجش روايي و پايايي آن، در اختيار نمونه آماري قرار گرفت. پس از جمع¬آوري پرسشنامه¬ها، اطلاعات حاصله با استفاده از روش¬هاي آماري توصيفي، تلخيص و طبقه¬بندي شد و براي آزمون فرضيه¬هاي تحقيق از آزمون t تک نمونه¬ای، پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می¬دهد که وجود همبستگی معني داري بين عوامل فردی(به کار بردن زبان ساده، بهتر گوش دادن، مدیریت جریان پیام، درون یابی، رسیدگی به شکایات سربازان، ایجاد ارتباط تک به تک با سربازان، توجیه مؤثر سربازان) و مهارتهای ارتباطی (کلامی، شنود، بازخورد) فرماندهان مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران اثبات مي گردد. همچنین وجود همبستگی معني داري بين عوامل سازمانی(افزایش کانالهای ارتباطی، ارتباطلات بهتر از پایین به بالا، استفاده از بازخور، تشویق به اعتماد متقابل و مهارتهای ارتباطی فرماندهان(شنود و بازخورد) مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران اثبات مي گردد. وجود همبستگی معني داري بين عوامل محیطی(درک تفاوتهای فرهنگی میان سربازان، شناختن نیازهای روانی سربازان، درک تفاوتهای زبانی سربازان، شرایط حرارتی هوا، وضعیت امکانات«بهداشتی، آموزشی») و مهارتهای ارتباطی فرماندهان مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران اثبات مي گردد. همچنین سهم هر یک از عوامل فردی، سازمانی و محیطی در پیش بینی مهارتهای ارتباطی فرماندهان مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران، را اندازه گیری کرده است. آزمون رگرسیون گام به گام انجام شده نشان می دهد که در گام اول تحلیل، عوامل محیطی وارد معادله رگرسیون شده است. عوامل محیطی قادر است 28% از واریانس مهارتهای ارتباطی فرماندهان مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران را پیش بینی کند. (F=33/75 & p ). در گام دوم تحلیل عوامل محیطی به همراه عوامل سازمانی، مجموعاً قادرند 35% از مهارتهای ارتباطی فرماندهان مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران را پیش بینی کند(F=23/36 & p ).