بررسی رابطه ساده و چندگانه بین سن، جنس، محل سکونت، خودپنداره، عزت نفس و خود نظارتی با احساس غربت در دانشجویان دانشگاه پیام نور
1394/04/29 12:03:00
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه پیام نور
سال طرح : 1389
مشاهده سایر طرح های حسن امین پور
با توجه به پژوهش حاضر و هدف اصلی آن بررسی رابطه ساده و چندگانه بین سن، جنس، محل سکونت، خودپنداره، عزت نفس و خود نظارتی با احساس غربت در دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی و شناسایی بهتر این مسأله و عوامل تأثیر گذار در آن پرسش نامههای خود پنداره، عزت نفس، خود نظارتی و احساس غربت بر روی 708 دانشجوی کارشناسی که در محل تحصیل ساکن بوند بر روی آنها اجرا گردید.
پس از بررسی اعتبار پرسش نامههای اجرا شده و عوامل تشکیل دهنده آنها و شاخصهای توصیفی به تفکیک جنس نتایج زیر به دست آمد: بیشترین ضرایب همبستگی بین متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته در بین پسران و دختران بین خود پنداره با احساس تنهایی و با سردرگمی و ناسازگاری با محیطهای جدید و بین عزت نفس با احساس تنهایی و با سردرگمی و ناسازگاری با محیطهای جدید به دست آمد. همچنین در پیش بینی متغیرهای مستقل برای احساس غربت نتایج پژوهش نشان داد که: در مرحله اول خود پنداره 9/4 درصد و در مرحله دوم خود پنداره و انجام اعمال برای جلب توجه دیگران 7/6 درصد و در مرحله سوم خود پنداره، انجام اعمال برای جلب توجه دیگران و با چند نفر منزل گرفتهايد يا در خوابگاه هستيد؟ 1/8 درصد احساس غربت را در دانشجویان پسر تبیین میکردند. و همچنین در مرحله اول خود پنداره 2/2 درصد احساس غربت را در دانشجویان دختر تبیین میکردند. نتایج جانبی پژوهش نشان داد که دانشجویان سنین پایینتر احساس تنهایی بیشتری نسبت به سایر دانشجویان دارند. دانشجویان دختر احساس غربت بیشتری نسبت به دانشجویان پسر دارند. دلتنگی برای دوستان صمیمی در دانشجویان رشته های فنی مهندسی بیشتر از سایر دانشجویان است. دانشجویان ساکن شهر احساس تنهایی بیشتری نسبت به دانشجویان ساکن روستا دارند. دانشجویان ساکن شهر خود نظارتی بیشتری نسبت به دانشجویان ساکن روستا دارند. دانشجویان ترمهای 1 و 2 تحصیلی احساس غربت بیشتری نسبت به سایر دانشجویان دارند. دانشجویان با وضعیت اقتصادی ضعیف و خیلی ضععیف احساس تنهایی بیشتری دارند. پیشنهاد میگردد با توجه به نقش و اهمیت احساس غربت در زندگی دانشجویی و خصوصاً سالهای اول تحصیل کلاسهای مشاوره و آمادگی برای مقابله با استرس و آموزش مهارتهاي اجتماعي و ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره به دانشجویان خوابگاهی به صورت جدی و مداوم صورت گیرد.