اعتباريابى پرسشنامه احساس غربت در دانشجويان دانشگاه پيامنور استان آذربايجان غربی
1394/04/29 12:06:32
نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه پیام نور
سال طرح : 1389
مشاهده سایر طرح های حسن امین پور
با توجه به پژوهش حاضر و هدف اصلی آن سنجش احساس غربت در دانشجویان دانشگاه پیام نور و شناسایی بهتر این مسأله و هنجاریابی آن بر روی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی تست احساس غربت بر روی 708 دانشجوی کارشناسی که در محل تحصیل ساکن بوند بر روی آنها اجرا گردید. تمامي سؤالهای پرسش نامه احساس غربت با نمره کل آزمون همبستگي مثبت داشتند. اعتبار به دست آمده برای آزمون (39 سؤال) با روش آلفای کرونباخ 900/0 به دست آمد. اعتبار آزمون برای دانشجویان دختر 901/0 و برای دانشجویان پسر 890/0 به دست آمد. میتوان گفت که این آزمون از اعتبار بالایی برای سنجش احساس غربت و مؤلفههای آن در بین دانشجویان برخوردار است. و میتوان در اکثر موارد از آن استفاده کرد. همچنین به منظور گردآوري شواهد مربوط به روايی سازه از روش تحليل عاملي (تحليل مؤلفههای اصلی و چرخش واريماکس) استفاده شده است. در کل 5 عامل از آزمون احساس غربت استخراج شد و 3 سؤال به دلیل ضریب همبستگی پایین با آزمون حذف شدند. همچنین ضریب همبستگی بین عاملهای تشکیل دهنده آزمون با آزمون احساس غربت در سطح آلفا 01/0 معنادار بودند. این ضرایب نشان دهنده همسانی درونی آزمون است. به منظور تعبير و تفسير نمرههاي دانشجویان در تست احساس غربت نرمهای مقولهای و درصدی به دست آمد. نتایج جانبی پژوهش نشان داد که بین احساس غربت، دلتنگی برای خانواده و سردرگمی و ناسازگاری با محیطهای جدید در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به اهمیت موضوع لازم است که تحقیقات همه جانبهای در مورد احساس غربت و متغیرهای مربوط به آن و عوامل تشکیل دهنده آن صورت گیرد.