نوع همکاری : مجری
کارفرما : اداره کل آموزش و پروش استان مازندران
سال طرح : 1399
مشاهده سایر طرح های محمدباقر فرقانی اوزرودی
هدف از طرح پژوهشی حاضر، تاثیر توسعه مهارت های حرکتی بر خصوصیات روان شناختی و اجتماعی، حرکتی، کیفیت زندگی و میزان فعالیت بدنی در دوره های مختلف تحصیلی بود. پژوهش از نظر هدف كاربردي است و رویکرد کلی پژوهش را می توان بصورت کمّی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت شبه آزمایشی بررسی کرد. جامعه آماري تحقیق حاضر را کلیه دانش آموزان دختر و پسر 9 الی 17 ساله در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم استان مازندران بود که تعداد تقریبی 534 هزار دانش آموز تشکیل دادند.حجم نمونه با استفاده از نرم افزار G*power براساس آزمون تحلیل تحلیل واریانس دو طرفه در سطح اطمینان 95 درصد، آلفای = 05/0، توان = 8/0، تعداد گروه = 2 و اندازۀ اثر متوسط = 4/0، 50 نفر بر آورد شد.تعداد نمونه دقیق آماری گروه کنترل(42 نفر دختران و 45 نفر پسران) و گروه آزمایشی(41 نفر دختران و 43 نفر پسران) بودند. برای جمع آوری داد ه ها از پرسشنامه های استاندارد پرسشنامه استاندارد مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) نسخه دانش آموزان، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت -فرم کوتاه، مقیاس افسردگی، پرسشنامه کیفیت زندگی با سلامت کیداسکرین، پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان(IPAQ) استفاده گردید. با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری داده ها توسعه مهارت های حرکتی روی خصوصیات حرکتی، میزان فعالیت بدنی و کیفیت زندگی و عزت نفس تاثیر معنی داری داشته اما بر متغیر خصوصیات اجتماعی این تاثیر معنادار نبوده است.