نوع همکاری : مجری
کارفرما : آموزش و پرورش فارس
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های بهزاد باجووند
اين پژوهش برای ثبت آموزه‌های تئوریک، اندوخته‌های تجربی و دیدگاه‌های تخصصیِ نیروهای آموزشی و مدیریتی باتجربه و صاحب‌نظر در آموزش‌وپرورش استان فارس به‌اجرا درآمده تا تجارب به‌دست‌آمده در این بخش از گزند روزگار مصون مانده، مورد استفادة نیروهای آیندة آموزشی و مدیریتی قرار گيرد؛ به این امید که آنان با نقد و بررسي ديدگاه‌ها و تجارب گذشتگان خود، راه‌ خویش را آگاهانه برگزينند: كارهاي ناتمام آنان را تداوم بخشند و از تکرار خطاهای آنان بازایستند. پژوهش حاضر با بهره‌گيري از روش‌های علمي، به موضوع «آنچه كه پیشکسوتان برجسته و نخبگانِ آموزش‌وپرورش استان فارس مي‌توانند به آيندگان بياموزند» پرداخته و ازاین‌رو تعداد 46 تن از پیشکسوتان و نخبگان به‌عنوان گروه نمونه براساس «روش خردمندانه»، برگزیده شدند تا تجارب و دیدگاه‌های خود را در زمینه‌های "آموزش عشایر"، "مدیریت آموزش‌و‌پرورش"، "مدیریت شاخة فنی‌و‌حرفه‌ای"، "تربیت معلم"، "مدیریت واحدهای آموزشی"، "مشاوره و امور تربیتی"، "تدریس" در اختیار آیندگان بگذارند. از آنجایی كه اين پژوهش بايد به عمق مسئله می‌پرداخت از‌این‌رو در جمع‌‌آوري نظرات نمونۀ آماري، عمدتاً از روش مصاحبۀ عميق با پرسش‌هاي ساختارمند بهره گرفته است و با استفاده از برگۀ مصاحبه، ضبط صوت، نت‌برداري و نگارش مستقيم، اطلاعات مورد نیاز گردآوري و پس از پردازش، به روش کیفی دسته‌بندی شده و مورد استنتاج قرار گرفتند. ضمن آن‌که در مواردی از روش اسنادی و کتابخانه‌ای نیز استفاده شده است. نتايج اين پژوهش نشان داد كه از نگاه این نخبگان آموزش‌و‌پرورش فارس، «معلمان راستین» در ویژگی‌های زیر مشترک‌اند: 1. «معلم راستین» به کارش عشق می‌ورزد تا جایی‌که از نگاه او زیباترین لحظه‌های عمرش در کلاس‌های درس می‌گذرد. او هرگز از تدریس خسته نمی‌شود. 2. همچنین او دوست دارد آنچه را که می‌داند، دیگران هم بدانند و راهی را که با همة وجودش «درست» تشخیص داده است، دیگران هم بپیمایند. اساساً این ویژگی در سرشت اوست. 3. او همواره از خوشبختی، موفقیت، کامروایی و سودمندی دیگران شادان است؛ بلکه در این‌باره همیشه دیگران را نیز بر خود برتری داده است. (همچنان‌که برخی از نمونه‌های آماری این پژوهش تأکید کرده‌اند، گاهی شدت توجه آنان به آموزش و تربیت دانش‌آموزان تا جایی بوده که از فرزندان خود نیز غافل مانده‌‌اند!) 4. افزون بر این‌، او از ارزش‌های اخلاقی متعالی همچون وارستگی، بردباری، پاکدامنی و ... بهره‌مند است. 5. (و بالاخره) از نگاه علمی در رشتة تخصصی خود دانا و در انتقال آن به دانش‌آموزانش نیز تواناست. این نخبگان جایگاه آموزش‌و‌پرورش را در سرنوشت تعلیم‌و‌تربیت کشور بسیار حساس و تعیین‌کننده ارزیابی می‌کنند و در همین حال آنان نگرانی‌های خود را از تغییرات (به‌گفتة آنان) شتاب‌زده و غيركارشناسانه در نظام آموزشی پنهان نکرده‌ و آیندگان را از اِعمال سلیقة مسئولان ارشد و نیز سیاسی‌شدن آموزش‌و‌پرورش بر حذر داشته‌اند و ... نتایج نهایی این پژوهش در قالب یک گزارش نوشتاری و یک دی‌وی‌دی صوتی كه حاوي گزیده‌هایی از مصاحبه‌های انجام‌شده با پیشکسوتان و نخبگان آموزش‌و‌پرورش فارس است، ارائه شده تا علاقه‌مندان بتوانند با مراجعۀ به آن، دیدگاه‌های این نیروهای برجسته را از زبان خود آنان نیز بشنوند.