نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه ازاد
سال طرح : 1393
مشاهده سایر طرح های روح اله باقری مجد
طرح الگوی آموزش الکترونیکی، برای هشدار به منظور ایجاد تمرکز بیشتر، انجام پیش¬بینی لازم، تدارک و سرمایه¬گذاری مناسب، تهیه برنامه استراتژیک در سیستم یادگیری، اقدامی لازم و برای موفقیت آن ضروری است. لذا هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی آمادگی آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد است. روش تحقیق مورد نظر به صورت آمیخته(کمی و کیفی) بوده است. جامعه تحقیق 200 نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه بوده است و نمونه در بخش کمی(120نفر) با روش تصادفی ساده و در بخش کیفی(10 نفر) با روش هدفمند(قصدی) انتخاب شده است. ابزار تحقیق در روش کمی و کیفی به ترتیب پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمه ساختمند بوده است روایی متخصصان و پایای آلفای کرانباخ ابزارمناسب گزارش شد. سوالات با استفاده از روش آماری میانگین، انحراف استاندارد، تی تک نمونه¬ای و تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل محتوا براساس کدگذاری تحلیل شدند. در سوال اول که به بررسی میزان آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد پرداخته شده است در آن به عوامل همچون؛ کسب و کار(استراتژی و ملاحظات، تحلیل ریسک پروژه)، مالی، تکنولوژی(زیرساخت و نقل و انتقال و استاندادها و مطلوبیت)، فرهنگ، منابع انسانی، یادگیری(رویکرد یادگیری، تحلیل محتوا، تحلیل رسانه و تحلیل علمی) اشاره شده است. در سوال دوم تحقیق که بحث چالش¬های آموزش مجازی دانشگاه آزاد مهاباد ارائه شده است و این اطلاعات در دو بخش کمی و کیفی گردآوری شده است که در بخش کمی با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی به منظور تلخیص داده¬ها و احصا عوامل اصلی پنج عامل پداگوژیکی-رفتاری، مدیریتی- ساختاری، اقتصادی-فرهنگی، زمینه¬ای تکنولوژیکی و فردی-حرفه¬ای شناسایی شده است و در بخش کیفی هم سه عامل اصلی علی، زمینه¬ای و محیطی شناسایی شده است و در سوال سوم تحقیق با توجه به تحلیل مراحل قبل و مطالعات تطبیقی الگوی مورد نظر در نظام آموزش مجازی دانشگاه آزاد مهاباد ارائه شده است. کلید واژه: آموزش عالی، آموزش عالی مجازی، آمادگی آموزش عالی مجازی، چالش¬های آموزش عالی مجازی، دانشگاه آزاد اسلامی