"بررسی اثربخشی طرح مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی در مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی91-90"
1395/08/24 00:51:00
نوع همکاری : همکار
کارفرما : اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های کامیار قهرمانی فرد
امروزه سازمان های آموزشی با دشواری های قابل توجهی که بعضا تحقق اهداف و آرمان های آنها را مورد تهدید جدی قرار داده مواجه شده اند. عدم پاسخگویی مناسب سازمان های آموزشی به نیازهای روبه رشد جوامع ، اکنون دامنه ی بحران های آموزشی را جهان گستر و گذر از آن ها را بسیار دشوار کرده است. امروزه سازمان های آموزشی در جهت نیل به کارآمدی با چالش های مهمی روبرو هستند ، که کمتر کسی ممکن است از آنها بی اطلاع باشد. در حال حاضر ایجاد مدارس اثربخش و کارآمد آرزویی فراگیر برای نظام های آموزشی و معمولا نیز دور از دسترس به شمار می آیند. در حال حاضر رویکرد های متعددی برای اصلاح و کارآمدسازی مدارس مورد استفاده قرا می گیرد. تاسیس مجتمع های آموزشی ، رویکردی است که عموما بعنوان یکی از تدابیر موثر برای اصلاح و بهبود مدیریت آموزشی در شرایط خاص اتخاذ شده است. هدف کلی در این پژوهش بررسی میزان اثربخشی طرح مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی و تاثیرات آن بر بهبود کیفیت آموزشی از نظر مدیران مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی استان آذربایجان شرقی است که به روش توصیفی پیمایشی انجام یافته است. ابزار های لازم برای گردآوری داده ها در این پژوهش عبارتند از پرسشنامه محقق ساخته بررسی نظر مدیران نسبت به اثربخشی طرح که روایی آن بر اساس مطالعه ادبیات نظری و پیشینه پژوهش و هم چنین مراجعه به صاحبنظران و اساتید دانشگاه پردازش و پایایی آن نیز بر اساس یک آزمون پایلوت در نمونه محدودی از جامعه مورد نظر و محاسبه آلفای کرونباخ عدد 0/78 بدست آمد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی هستند که زیر نظر مناطق آموزش و پرورش استان تاسیس و اداره می شوند. بمنظور انتخاب نمونه آماری در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 463 نفر تعیین گردید. تجزیه و تحلیل یافته های به کمک روش های آماری توصیفی و استنباطی و با استفاده از روش مقایسه میانگین ها و آزمون t و تحلیل واریانس نشان داد که بین نگرش مدیران و سایر کارکنان مجتمع ها نسبت به اثربخشی مجتمع ها تفاوتی وجود ندارد و نیز از نظر مدیران تحول متوسطی نسبت به گذشته ایجاد شده و معلمان بیش از همه نسبت به اثربخشی مجتمع های آموزشی نگرش منفی داشتند.