نوع همکاری : همکار
کارفرما : سازمان صنعت معن و تجارت خوزستان
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های صلاح ابراهیمی
طی سال¬هاي اخير، بنگاه¬هاي كوچك و متوسط اشاعه دهنده پيشرفت¬هاي تكنولوژيك بوده است و در سايه تحولات صورت گرفته به تدريج دوره توليد انبوه به پايان رسيده است. امروزه بنگاه¬هاي كوچك و متوسط بستري براي خلاقيت و به كارگيري نوآوري¬ها و عامل محرك نظام¬هاي اقتصادي مطرح مي¬شوند. اين قابليت¬ها از طريق تخصصي شدن كارها و خدمات كارآفريني خلاق، پيشرفت¬هاي ناشي از اختراعات كوچك، كاهش هزينه¬هاي ناشي از فرايند بروكراسي و... فراهم مي¬گردد. قابليت¬هاي مذكور نياز به توجه براي تسهيل تجارت بنگاه¬هاي كوچك و متوسط را ضروري مي¬سازد. صادرات و بین¬المللی شدن برای بقای بسیاری از کسب و کارهای کوچک لازم است، زیرا بازارهای خارجی توان بالقوه زیادی در ارتقای رشد فروش، افزایش کارائی و بهبود کیفیت دارند. در صادرات، کالاها در کشور اصلی تولید و به بازارهای خارج از آن کشور صادر می¬شود. از این رو هدف این مطالعه بررسی نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه صادرات غیر نفتی استان خوزستان طی دوره زمانی 1381-1392به روش الگوی خود توضیح برداری با وقفه¬های گسترده (ARDL) بود. نتایج این مطالعه نشان داد که نرخ ارز، ارزش افزوده صنایع کوچک، شاخص قیمت کالای صادراتی اثر مثبت و معنی¬داری بر صادرات صنایع کوچک و متوسط در استان خوزستان داشته است.