نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه فردوسی مشهد
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های حسن اسلامیان
بررسی راهکارهای رسمیت زدایی و تمرکز زدایی در حیطه تربیت دینی چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای تمرکز زدایی و رسمیت زدایی در ساختار نظام آموزش و پرورش بر تربیت دینی دانش آموزان از دیدگاه دبیران دین و زندگی بوده است روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع کیفی بوده است.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران دین و زندگی مقطع متوسطه شهر مشهد بوده است که از بین آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،21 دبیر دین و زندگی به عنوان نمونه پژوهش حاضر تعیین شدند.برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه سازمان یافته و عمیق با دبیران درس دین و زندگی مقطع متوسطه استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات،از رویکرد توصیفی- تفسیری،استفاده شد،بدین ترتیب که ابتدا متن مصاحبه های موجود را تحلیل محتوا کرده و با استخراج مقوله ها و نشانگرهای موجود در متن برای رسیدن به پاسخ مطلوب در جهت پاسخ به پرسش های پژوهش اقدام شد،واحد تحلیل در این پژوهش جمله و پاراگراف بوده است. اهم نتایج پژوهش حاکی از آن بود:1- از دیدگاه دبیران مهمترین زمینه های آسیب زای تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش کشورمان مواردی نظیر عدم استفاده از روشهای فعال تدریس و تاکید بر استفاده از روشهای سنتی تدریس،ضعف در گزینش و استخدام معلمان ماهر برای دروس دینی، عدم صلاحیت اخلاقی و تربیت برخی از دبیران، فقدان سیستم نظارتی بر فرایند تربیت دینی در مدارس ، عدم توجه به تفاوت های منطقه ای و محلی، است.2- دبیران دین و زندگی مواردی نظیر استفاده از منابع کمک آموزش و کمک درسی برای تدریس دروس دینی،برگزاری کلاس های فوق العاده در زمینه تربیت دینی،کم رنگ کردن کیفیت و تاکید برکیفیت یادگیری در دروس دینی و استفاده از روحانیون و مبلغان دینی برای تربیت دینی غیر از ساعات کلاسی،را به عنوان مهمترین راهکارهای کاهش رسمیت برنامه درسی تربیت دینی ذکر کرده اند.3- ازدیدگاه دبیران مواردی نظیر دادن اختیارات بیشتر به مسئولان ناحیه ها و استانهای کشور، اصلاح و تجدید نظر روشهای تدریس و محتوا، دادن آزادی عمل به دبیران در انتخاب محتوا و روش های تدریس، پرهیز از یکجانبه نگری و کلی نگری در تربیت دینی، دادن ابتکار عمل بیشتر به مدیران و معلمان در برنامه های درسی تربیت دینی، مشار کت دادن والدین در فرایند برنامه ریزی درسی تربیت دینی در مدارس و مشارکت دادن دانش آموزان در فرایند برنامه ریزی درسی مدارس را مهمترین و مطلوب ترین راهکارهای کاهش تمرکز برنامه درسی تربیت دینی،بیان کردند. کلیدواژه ها: برنامه درسی، تربیت دینی، تمرکز، رسمیت.