رصد تهاجمات استراتژیک دشمن در جبهه جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران (استان همدان)
1395/10/05 16:29:21
نوع همکاری : مجری
کارفرما : اداره کل تبلیغات اسلامی استان همدان
سال طرح : 1393
مشاهده سایر طرح های محمد امینی
کالاها و محصولات فرهنگی بهطور بالقوه ابزار تهاجم، تعامل و یا تکامل فرهنگی هستند. آگاهی از چگونگی و میزان مصرف این کالاها و محصولات مسئلهای است که پژوهش حاضر با روش پیمایش به بررسی آن پرداخت. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه و از طریق نمونهگیری در استان همدان گردآوری شدند و با استفاده از توصیف هندسی و مقداری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که اینترنت و موسیقی بیشترین میزان کاربرد و محبوبیت را در بین جوانان دارد. موسیقی جزء ترجیحات اول جوانان برای اوقات فراغت است. بیش از نیمی از جوانان موسیقی پاپ را اولین ترجیح خود میدانند. بهطورکلی جوانان بیشتر فیلم و سریال، موسیقی و اینترنت را برای گذران فراغت برمیگزینند و مطالعه از علاقهمندی مطلوبی برخوردار نیست. اینترنت با دسترسی سهل و آسان، عمدهترین محل تهیه محصولات غیرمجاز و غیراخلاقی میباشد. این در حالی است که جوانان هنگام استفاده از این محصولات به کمترین میزان خانوادههایشان را همراه و همنشین خود قرار داده و در مقابل، بیشتر تنهایی و یا همراهی با دوستان را هنگام استفاده از محصولات غیرمجاز ترجیح میدهند. فیلمهای طنز و عاشقانه، پرطرفدارترین فیلمها هستند. البته فیلمهایی که توسط کشورهای ایران و آمریکا ساخته میشود پرطرفدارترین فیلمها هستند. در خصوص ماهواره نیز فیلم و سریال، شو و موسیقی، و اخبار و سیاست بیش از سایر برنامهها مورداستفاده جوانان است. فرهنگ بیگانه بر عروسک سیطره افکنده و فقدان یا کمبود عروسکهای ایرانی با فرهنگی سازگار، مسئله مهم دیگر است. قضاوت جوانان در خصوص میزان استفاده خود از محصولات غیراخلاقی و غیرمجاز، برعکس قضاوت آنها نسبت به میزان استفاده دیگران است. یعنی بیشتر جوانان «خود را مبرا و دیگران را مبتلا» میدانند. یافتهها حاکی از آن است که این مسئله یعنی «کتمان حقیقت یا دروغ» دستکم برای بیش از یکسوم جوانان صادق است. این نتایج میتواند از طریق نمایاندن برخی اولویتها و مسائل فرهنگی، برنامههای آتی در حوزه فرهنگ جامعه را یاری کرده و آنها را با آگاهی بیشتری همراه نماید.