نوع همکاری : مجری
کارفرما : سازمان آموزش و پرورش استان گیلان
سال طرح : 1386
مشاهده سایر طرح های سید علی حسینی
بهبود مستمر فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری در محیط های مختلف آموزش و پرورش ایجاب می نماید تا عواملی که نظام تعلیم و تربیت را با چالش مواجه می سازد، شناسایی و پاسخ های مناسب در سطح درون داد، فرآیندها و برون داد جهت مقابله با آنها ارائه گردد. بنابراین با روش های معمول مدیریت و برنامه ریزی امکان پاسخگویی به چالشها وجود ندارد.
در این راستا برنامه ریزی راهبردی روش مناسبی جهت شناخت وضع موجود در ابعاد قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها است. مديريت راهبـردی دارای عناصری چون چشم انداز، رسالت، اهداف و راهبردهاست. چشم انداز تصويرآينده ممکن و مطلوب را نشان می دهد و در واقع چشم انداز، آينده ای واقع گرايانه، تحقق پذير برای سازمان است. از دیدگاه نظری برنامه ریزی راهبردی مبتنی بر پیش فرضهای چون تعیین آرمانهاي آموزشي و واحدهاي عملياتي، بهبود نظام آموزشي و اجزاي تحقق آرمانها و اتکا به خود و تربیت افراد کارآمد دارد.
هدف اصلی از این مطالعات، تحلیل و ارزیابی وضع موجود و مطلوب نظام آموزش و پرورش و تعیین نقاط قوت و ضعف آن در تحقق اهداف و آرمانهای نظام در چشم انداز بیست ساله کشور است.
سئوال اصلی تحقیق، مبتنی بر تعیین وضعیت موجود، مطلوب، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در چارچوب مولفه ها و خرده مولفه های آموزش و پرورش استان گیلان است.
روش انجام پژوهش، توصيفي است و به صورت تحليل كمي و تحليل کیفی انجام گرفتهاست. برای جمع آوری داده ها از روشهای متعددی چون سندکاوی، مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت استان از مراکز اجرایی، علمی و تحقیقاتی است. تعداد نمونه هم براساس جدول مورگان 140 نفر انتخاب شده است.
یافته های این کتاب بیانگر تعداد مشخص و تاثیرگذار از قوت ها، ضعف ها، فرصتها و تهدیدها در مولفه های درونی و محیط های بیرونی نظام آموزش و پرورش استان به شرح زیر است:
1ـ مولفه مدیریت و راهبری با 24 قوت و 37 ضعف؛ مولفه تامین مالی فقط با 21 ضعف؛ مولفه تامین منابع انسانی با 4 قوت و 19 ضعف؛ مولفه کیفیت و کمیت دانش آموزان با 12 قوت و25 ضعف؛ مولفه نظام برنامه ریزی درسی با 24 ضعف؛ مولفه مشاوره و راهنمایی تحصیلی با 3 قوت و 8 ضعف؛ مولفه فعالیت های تربیت بدنی و فوق برنامه با 1 قوت و 14 ضعف، مولفه تحقیق و پژوهش با 9 قوت و 9 ضعف و در نهایت مولفه های سوادی آموزی با 9 قوت و 8 ضعف در زمینه شاخص های کلان و تاثیر گذار بیان شده است.
2 ـ در محیط های متعامل با آموزش و پرورش نیز، محیط جغرافیایی و اقلیمی با 7 فرصت و 8 تهدید؛ محیط علمی و نظام آموزش عالی با 5 فرصت و 9 تهدید؛ محیط نظام آموزش فنی و حرفه ای با 5 فرصت و 4 تهدید؛ محیط اقتصادی استان با 2 فرصت و 2 تهدید فهرست شده است. علاوه بر آن تهدیدهای کلی در محیط های متعامل با آموزش و پرورش40 تهدید؛ در بعد مدیریت با 7 تهدید، در بعد تامین مالی با 6 تهدید، در بعد تامین منابع انسانی با 3 تهدید؛ در بعد دانش آموزی با 7 تهدید، در بعد تحقیق و پژوهش با 4 فرصت و 6 تهدید ارائه گردید. در ضمن با توجه به تمام مولفه های بیان شده 12 فرصت و 23 تهدید لیست گردید و در نهایت نهضت سوادآموزی با 8 فرصت و 13 تهدید شرایط متغیری را ایجاد نموده است.
در نهایت پیشنهاد می گردد تا جلسات هم اندیشی مجریان در سطح ملی، انتشار یافته ها در سطح وسیع، تلاش پیگیر و مستمر در بهبود درون دادها، فرآیندها و برون دادها از طریق تشکیل کار گروه استانی سند توسعه آموزش و پرورش و تهیه نرم افزار جامع ارزیابی عملکرد در راستای اهداف طرح ملی سند توسعه انجام گیرد.