نوع همکاری : مجری
کارفرما : حوزه هنری انقلاب اسلامی
سال طرح : 1388
مشاهده سایر طرح های حبیب الله حسن زاده
یکی از مهمترین منابع فرهنگ هنرها هستند ، به نحوی که حضور هنرها در هر فرهنگی گواهی بر این واقعیت است که انسانها همواره نیاز به کاوش کردن امکانات زیبایی شناسی و بدست آوردن خشنودی و رضایت داشته اند که جای دیگری نمی توانسته جستجو و پیدا شود و بر همین اساس یکی از موارد مهم در بحث هنرها اولویت بندی آنها برای آموزش می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین نیازهای آموزشی جوانان در استان کردستان بود و سوال اصلی این بود که نیازهای آموزشی جوانان در حوزه هنر در استان کردستان بر اساس اولویت به چه نحوی می باشد ؟ روش پژوهش توصیفی بود و جامعه آماری کلیه جوانان15 تا 29 سال بودند که از بین آنها 400 نفر به عنوان نمونه از بین شهرهای سنندج، قروه ، سقز و مریوان انتخاب شدندکه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات حاصله جمع آوری گشت و در پایان یافته ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS در دو بخش آمارهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در بخش توصیفی با استفاده از فراوانی و درصد و در بخش آمارهای استنباطی با استفاده از آزمونهای آماری تی گروههای مستقل ، تحلیل واریانس یک راهه، ضریب همبستگی و آزمون فریدمن اطلاعات مورد تحلیل قرار گرفت و در پایان نتایج زیر حاصل گشت : بین جنسیت ، سن و نیازهای آموزشی جوانان در حوزه هنر رابطه معنی داری مشاهده نشد .در خصوص ارتباط بین تحصیلات و شهر محل سکونت و نیازهای آموزشی در حوزه هنر رابطه معنی داری مشاهده شد . بر اساس اولویت بندی نیازهای آموزشی هنر در بین جوانان در بین دو جنس در اولویتهای اول و دوم تفاوت وجود داشت و در سایر اولویتها با هم مشابه بودند . بر اساس میزان تحصیلات و اولویت نیازهای آموزشی در 3 اولویت اول تفاوت وجود داشت و در اولویتهای چهارم و پنجم این نیارها مشابه بودند . در خصوص اولویت بندی شهرها در حوزه نیاز آموزشی هنر در بین شهرهای سنندج ، قروه و سقز تمامی اولویتها مشابه بود و در شهر مریوان اولویتها با سایر شهرها تفاوت داشت و فقط در اولویت پنجم این نیازها مشابه بود . بر اساس اولویت بین نیازها به ترتیب بیشترین نیازهای
آموزشی در حوزه های هنر موسیقی ، ادبی ، تصویری، نمایشی و تجسمی بود و از بین تمامی رشته ها که زیر مجموعه حوزه های هنر بودند رشته های خوشنویسی ، طراحی ، نقاشی ، عکاسی و موسیقی کلاسیک به عنوان 5 اولویت اول انتخاب شدند.