بررسی عوامل تأثيرگذار بر كاهش جذابيت بازار جزيره كيش با استفاده از شبکههای بیزین و تدوين استراتژي مناسب جهت افزايش جذابيت آن
1395/10/14 00:45:43
نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه تهران
سال طرح : 1391
مشاهده سایر طرح های مهدي اجلی
جزيره كيش با وسعتي بيش از 90 کيلومتر مربع در فاصله 18كيلومتري ساحل جنوبي ايران (300 كيلومتري غرب بندرعباس) حدود 8 قرن پيش، مركز تجاري پرآوازهاي در خليج فارس محسوب ميشد. و فعاليت¬هاي تجاري بين ايران، چين، آفريقا و اروپا از بنادر اين جزيره كوچك انجام ميگرفت. بعد از رونق گرفتن جزيره هرمز، فعاليتهاي تجاري كيش رو به افول رفت و كيش يك دوران طولاني سكوت و انزوا را تجربه نمود. در سال 1349 اين جزيره مورد بازديد هياتهاي كارشناسي ايران و آمريكا قرار گرفت و با توجه به ويژگيهاي طبيعي، سواحل زيباي مرجاني، آبهاي زلال پيرامون جزيره و بالاخره موقعيت استراتژيكي مناسب آن به عنوان مركز بين¬المللي توريستي انتخاب شد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1372 پس ار تصویب قانون مربوطه، جزيره كيش به عنوان نخستين منطقه آزاد كشور برگزيده شد. پس از مدت كوتاهي جاذبههاي توريستي و تجاري كيش مورد توجه قرار گرفت. انتخاب كيش به عنوان منطقه آزاد و برخورداري سرمايهگذاران از معافيتهاي گمركي و ديگر قوانين حاكم بر مناطق آزاد، اين جزيره را به منطقهاي جذاب براي فعاليت¬هاي اقتصادي تبدیل كرده است.
اویال، تجارت چمدانی در این جزیره رونق یافت، اما با گذشت زمان و تغییر سیاستهای دولت، تجارت چمدانی و معافیتهای گمرکی کمرنگ شد.
اين مقاله علل تأثيرگذار بر جدابيت بازارهاي كيش را شناسايي نموده و با استفاده از شبكه¬هاي بيزين درجه ارتباط میان آنها را اندازه¬گيري میکند. نتیجه مدلسازی نشان میدهد که تغییر استراتژی از تجارت چمدانی به توریسم، مدل کسبوکار جدیدی ایجاد کرده است که ممکن است در آینده جذابیتهای بیشتری ایجاد کند. اما در حال حاضر بازیگران فعال در فضای کسبوکار کیش، همواره به دنبال تجارت چمدانی بوده و الزامات فضای جدید را نپذیرفتهاند.