نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان کردستان
سال طرح : 1390
مشاهده سایر طرح های حبیب الله حسن زاده
زمینه و هدف: استفاده از سبک هاي تدریس گوناگون با نظارت بر نیازهاي متنوع یادگیرنـدگان و همچنـین اسـتفاده از تنـوع درروشها و سبکهاي تدریس در طی فرآیند یاددهی-یادگیري می تواند علاوه بر افزایش میزان و عمق یادگیري، مشـوق یـادگیري طولانی مدت در تمام طول زندگی یادگیرندگان نیز باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین سـبک هـاي آموزشـی اعضـاي هیئـت علمی دانشگاه علوم پزشکی در دروس تئوري می باشد تا بتوان مبنایی اطلاعاتی را براي بهـره گیـري از روش هـاي متنـوع تـدریس، توسعه سبکهاي موثرتر ترکیبی و نیز بررسی تطابق با سبک یادگیرندگان در آینده فراهم ساخت. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماري شـامل تمـامی اسـاتید عضـو هیئـت علمـی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می باشند (135 نفر) که از میان آنها تعداد 124 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه سبک تدریس گراشا و ریچمن می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهـره گیـري از آزمونهاي آماري چون ANOVA و مجذور کاي تحلیل شد. یافتهها: یافته هاي مطالعه بیانگر غالب بودن سبک تدریس تعاملی با ( 5/60 ( %و سپس اقتدارگرا بـا ( 9/33 (%و کمتـرین سـبکهاي مورد استفاده نیز شامل سبک تدریس تسهیل گر با (8/0 (%و نیز سبک تدریس مدلهاي شخصی با (6/1 (%می باشد (سبک تدریس تخصصی نیز در 2/3 %از افراد مورد مطالعه مشاهده گردید).آزمونهاي آماري صورت گرفته بر روي داده هاي ایـن مطالعـه، بیـانگر عدم وجود رابطه معنی دار ما بین سن، سابقه تدریس، جنس، دانشکده محل تحصیل، سطح تحصیلات ، رتبه علمی و سبک تدریس اساتید می باشد.