بررسی وضعیت آموزش دانشگاه هوایی شهید ستاری و ارائه الگوی مناسب آموزش برای تربیت دانش آموختگان آینده
1395/10/15 22:58:14
نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه شهید ستاری
سال طرح : 1394
مشاهده سایر طرح های مهدی رستمی
آموزش به عنوان يکي از مؤثرترين و پايدارترين ارکان توان رزمی در مقابل تهديدات همواره مدنظر اکثر کشورهاي جهان قرار داشته است وحتي کشورهايي مانند امريکا وشوروي سابق با وجود برخورداري از فناوری و توان نظامي بسيار بالا به اين موضوع به صورت ويژهاي توجه داشتهاند درکشور ما با وجود موقعيت خاص از نظر نظامی، دارا بودن یک سامانه آموزشی مناسب و پاسخگو از اهمیت ویژه¬ای برخوردار می باشد.
به همین منظور گام اول یا به عبارتی خشت اول برنامه¬ریزی آموزشی، تعیین (شناسایی و اولویت¬بندی) نیازهای آموزشی است که اگر به درستی طرح¬ریزی و انجام شود، تمهیدی مهم و اساسی برای اثربخشی کارکرد آموزش بهسازی و تبعاً اثربخشی سازمان خواهد بود .از دیدگاه سازمانی، تغییر به مفهوم دگرگونی و تحول در سازمان به منظور فراهم آوردن امکان استمرار فعالیت یا بقای آن با توجه به شرایط محیطی است؛ شرایطی که ویژگی اصلی یا اولیه آن پیچیدگی، تنوع و تحول سریع است. در چنین شرایطی اگر ما نتوانیم خود را به گونه¬ای سازنده و متناسب با این تغییر همگام کنیم، قربانی آن خواهیم شد. اگر نتوانیم دنیای اطراف خود را شکل دهیم، شلاق طبیعت بر ما فرود خواهد آمد ونیروهای محیطی ما را در خود حل خواهند کرد.(عباس¬زادگان، 1376، ص110).
تحقیق حاضر از نوع کاربردی است، چرا که الگوی مناسب آموزش یک الگوی مدیریتی برای مقابله مناسب تر از تغییرات و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان با گسترش و حمایت از مهارت می باشد.
پژوهش حاضر براساس ماهیت و روش تحقیق موردی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش 17 نفر از اساتید و فرماندهان ، 5 نفر از هیأت رییسه نیروها، 10 نفر از روسای قسمت های دانشگاه می باشد. جهت دستیابی به اهداف تحقیق و پاسخگویی به سؤالات آن ، 6 فرضیه تدوین شده است . در اولین فرضیه، ارائه الگوی مناسب آموزش برای تربیت دانش آموختگان آینده بررسی می شود و در چهار فرضیه، یگان های دانشگاه به تفکیک : دانشکده ها، معاونت آموزش و هیات آموزش نظامی، معاونت پژوهش و در آخر، بقیه یگان های دانشگاه مورد سنجش قرار می گیرند که در فرضیه ی ششم بررسی می گردد ، آیا میان بخش های مختلف دانشگاه برای آموزش اثر بخش تفاوت معنی دار وجود دارد یا خیر .
که پس از انجام آزمون t به وسیله نرم افزار spss مشاهده شد که تمامی فرضیه های فوق تأیید گردیدند، و ارتباط معنی داری بین آنها وجود دارد. و در انتهای پژوهش پیشنهادات لازم به مسئولین داده شد.